Voorwoord
Catelijne de Muijnck
Programme maker, contact Arnhem & Editor APRIA
c.demuijnck@artez.nl
&
Els Cornelis
Els Cornelis is a relational artist, lecturer and researcher at HKU School of Fine Art and HKU School of Creative Transformation. At HKU School of Fine Art, she is the project leader and initiator of the research into the possibilities of a new model for the art school - a PLURIVERSITY OF THE ARTS - in which process-based decolonization and multiperspectivity form the basis. She is also involved in ArtEZ Studium Generale where she collaborates on (temporary) projects to explore alternative and more inclusive ways of working within arts education.
Hoe ziet de kunsthogeschool van de toekomst eruit, hoe ruikt, klinkt en smaakt ze? Welke waarden staan er centraal en hoe krijgen die vorm?
In de interviewreeks ‘Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts’ komen al deze (en andere) vragen aan bod.
In de interviewreeks ‘Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts’ komen al deze (en andere) vragen aan bod.
Educatie en kunst bevinden zich in een totaal andere wereld dan pakweg vijftien jaar geleden. Maar zijn de onderwijsinstellingen waarin kunstenaars en kunsteducatoren worden opgeleid, nog wel geschikt voor de nieuwe systemen, vragen en verhoudingen die we nodig hebben om op de toekomst voorbereid te zijn?
De huidige tijd confronteert ons met grote sociale, maatschappelijke, politieke en klimatologische vraagstukken en de wereld is dringend op zoek naar antwoorden, naar oplossingen voor tal van complexe en verontrustende problemen. Er zijn veranderingen nodig om een veilige, eerlijke en leefbare wereld achter te laten voor de volgende generaties. De kunsten zijn daarbij belangrijker dan ooit. Als we vanuit een artistiek, creatief perspectief naar de wereld om ons heen kijken, leren we zien waar de pijn en de schoonheid zitten, waar de kansen liggen en waar we opnieuw kunnen denken.
Catelijne de Muijnck en Els Cornelis spraken met een aantal studenten, docenten, wetenschappers, denkers en makers over hoe de kunsthogeschool van de toekomst eruit zou kunnen zien. Allemaal hebben ze op hun eigen manier ervaring met het opzetten van alternatieve kunsteducatieve structuren: Jack Bardwell, Camille Barton, Daniela Fais, Pascale Gatzen, Pascal Gielen, Jeanne van Heeswijk, Annette Krauss, Sophie Krier, Michelle Teran, Willem van Weelden en Louwrien Wijers. In de gesprekken met hen komt een keur aan onderwerpen aan bod; van sociale rechtvaardigheid, gedekoloniseerde curricula en inclusieve pedagogiek tot omgangsvormen, methodologieën, waarden, machtsstructuren en het schoolgebouw.
In het slotessay Radicaal Dromen blikt Els Cornelis terug op de gesprekken die we in deze reeks hebben gevoerd. Ze merkt hierbij op dat elk interview bijdraagt aan de mogelijkheid om te dromen, én om concreet te worden. Stuk voor stuk laten de interviews zien dat het nieuwe al begonnen is en de kunsthogeschool van de toekomst zich al in kleuren, vormen en geuren aan ons toont.
Lees, hoor, ruik en proef ze, en droom met ons mee over andere mogelijkheden.
De huidige tijd confronteert ons met grote sociale, maatschappelijke, politieke en klimatologische vraagstukken en de wereld is dringend op zoek naar antwoorden, naar oplossingen voor tal van complexe en verontrustende problemen. Er zijn veranderingen nodig om een veilige, eerlijke en leefbare wereld achter te laten voor de volgende generaties. De kunsten zijn daarbij belangrijker dan ooit. Als we vanuit een artistiek, creatief perspectief naar de wereld om ons heen kijken, leren we zien waar de pijn en de schoonheid zitten, waar de kansen liggen en waar we opnieuw kunnen denken.
Catelijne de Muijnck en Els Cornelis spraken met een aantal studenten, docenten, wetenschappers, denkers en makers over hoe de kunsthogeschool van de toekomst eruit zou kunnen zien. Allemaal hebben ze op hun eigen manier ervaring met het opzetten van alternatieve kunsteducatieve structuren: Jack Bardwell, Camille Barton, Daniela Fais, Pascale Gatzen, Pascal Gielen, Jeanne van Heeswijk, Annette Krauss, Sophie Krier, Michelle Teran, Willem van Weelden en Louwrien Wijers. In de gesprekken met hen komt een keur aan onderwerpen aan bod; van sociale rechtvaardigheid, gedekoloniseerde curricula en inclusieve pedagogiek tot omgangsvormen, methodologieën, waarden, machtsstructuren en het schoolgebouw.
In het slotessay Radicaal Dromen blikt Els Cornelis terug op de gesprekken die we in deze reeks hebben gevoerd. Ze merkt hierbij op dat elk interview bijdraagt aan de mogelijkheid om te dromen, én om concreet te worden. Stuk voor stuk laten de interviews zien dat het nieuwe al begonnen is en de kunsthogeschool van de toekomst zich al in kleuren, vormen en geuren aan ons toont.
Lees, hoor, ruik en proef ze, en droom met ons mee over andere mogelijkheden.