publicationessaypodcastinterviewvideoblognewsonline coursespeopleAPRIA

De keuze van Mirjam Zegers

Favorieten uit het Studium Generale-archief over relaties tussen muziek en het lichaam

blog
In de rubriek De keuze van vragen we kunstenaars, docenten, onderzoekers, studenten en alumni om vanuit hun eigen expertise een duik in ons archief te nemen om er vervolgens uit te komen met een persoonlijke selectie favorieten. De selectie biedt ArtEZ-studenten en kunstenaars een extra kennismaking met het Studium Generale-archief.

Deze keer vroegen we Mirjam Zegers. Zij koos als onderwerp het verband tussen een vluchtige kunstvorm als muziek en het lichamelijke. 'Ik heb een serie samengesteld speciaal voor musici, binnen en buiten ArtEZ, die willen nadenken over relaties tussen muziek en het lichaam.'

Deze mooie verbinding verbaast ons niets want Mirjam werkt al zo'n 25 jaar in de muzieksector. Zij is curator van het Louis Andriessen Platform en coördinator van de online cursus Curatorial Practices in Music van ArtEZ conservatorium Zwolle. Bovendien is zij programmamaker bij ArtEZ Studium Generale dus ze kent het archief behoorlijk goed. 'Ik vond het toch best lastig, want er is zo veel mooi materiaal. En kiezen is nooit mijn sterkste kant geweest.' Het kan goed zijn dat we haar nogmaals uitnodigen voor een nieuwe ronde favorieten, maar voor nu zetten we haar huidige keuze heel graag voor je op een rij. Laat je inspireren door deze vrouwen die hun lichaam op een of andere manier inzetten in hun muziek.
Online lessenserie Body and Power(lessness) visual: Corine van der Wal
Nora Fischer en het Ragazze Quartet in Foodlifecrisis op De Parade
Samira Dainan, The Power of Moroccan Roots Music.

Over relaties tussen muziek en het lichaam

Muziek stond in de negentiende eeuw bekend als de meest vergeestelijkte van alle kunsten. Haar ‘klinkend bewegende vormen’ hadden geen relatie tot de realiteit en dat werd algemeen, onder aanvoering van de filosoof Schopenhauer, als groot voordeel gezien. In de tussentijd is er wel wat veranderd. Van muziek wordt verwacht dat zij ergens voor staat en zich verbindt met de wereld. Sommige muziek gaat alleen maar over het lichaam en musici in alle genres realiseren zich steeds beter hoe zij hun lichaam kunnen inzetten om lang en gezond te musiceren, hemelse klanken te produceren of goed aanwezig te zijn op het podium.

Keuze: online cursus over het lichaam, Body and Power(lessness)

Mijn lijstje begint met de online lessenserie over het lichaam, Body and Power(lessness) (deels NL, deels EN). Isis Freitas Vale Germano leidt je door een aantal begrippen die in de podiumkunsten (en in het leven zelf) een belangrijke rol spelen.

Online Lessenserie The body and Power(lessness)

Keuze: Thoughts on Music, Genevieve Murphy

Genevieve Murphy vertelt over haar eigen verhouding tot lichamelijkheid op het podium en de belangrijke rol die haar autistische broer heeft gespeeld in haar denken hierover.

Thoughts on Music, the Body and Power(lessness)

Keuze: Timelessness within (and beyond) the usual timeframes, Nora Fischer

Vocalist Nora Fischer verloor haar stem volledig door een samenkomst van verschillende factoren. In haar blog en het interview door Irene Constandse vertelt ze over de lichamelijke en geestelijke perikelen, en de voorstelling De Sprong die daaruit voortkwam.

Timelessness within (and beyond) the usual timeframes

Keuze: The Power of Moroccan Roots Music by Samira Dainan

Misschien had een gnawa-ceremonie haar kunnen helpen om haar stem terug te vinden. Samira Dainan vertelt erover hoe deze muziek bedoeld is als bescherming tegen ziektes en boze geesten. Je hoort de waanzinnige muziek van Mahmoud Guinia (introductie vanaf 9:42, muziek vanaf 10:25) en hoe de gnawa de Rolling Stones hebben geïnspireerd (23:00).

The Power of Moroccan Roots Music

Keuze: Interview with Nadja Tolokonnikova

De heldhaftige Nadja Tolokonnikova gooide heel letterlijk haar lichaam in de strijd. Zij is een van de vrouwen van Pussy Riot, de punkband die zich al in 2012 met expliciete teksten de woede van Poetin op de hals haalde. De optredens duurden vaak maar 20 seconden: zoveel als nodig was om op te bouwen en opgepakt te worden door de veiligheidspolitie. Ze bracht twee jaar door in een strafkamp en was in 2017 te gast bij ArtEZ Conservatorium in Enschede.

Interview with Nadja Tolokonnikova

Extra:

En mocht je net als wij nog geen genoeg hebben van deze mooie lijst favorieten van Mirjam, dan zijn er nog twee bijdrages die ze je van harte aanraadt:

Een podcast met Elaine Mitchener: Unheard Voices

Een blog van Vivian Caccuri: Power, the body and a mosquito swarm