ArtEZ Studium GeneralePublication
01programmalijnfasdiversiteitaus.jpg

Diversity and Inclusion and Social Safety


How do we bridge the gap between intent and practice of diversity and inclusion policies?
 
Thursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038
Language: English

Friday 1 December
Time: 11.30-14.00
Location: Gebouw 50
Language: Dutch & English


With: Aminata Cairo (speaker, scientist, storyteller and 'love-worker') Sol Archer and Priscila Fernandes, (guestlecturer and head ArtEZ BEAR), Lotte van den Berg (stage director) and Els Cornelis (researcher and teacher HKU). 
 
Diversity, inclusion and social safety are topics high on the agenda, also at ArtEZ. Working towards safe learning and working environments where diversity is embraced and we strive for equity, does not happen by itself. It requires hard work as people and as institutions. In this program line we will work on this and hope to provide knowledge, inspiration and tools with which we can further build an Future Art School. A place where the intentions of diversity and inclusion policy actually become practice. Questions that will be addressed include: how do we deal with each other? How do we communicate with each other? How do we expand our collective stories? How do we create the right conditions in which we dare to enter into the now highly charged "dialogue" with each other?

Go to the ArtEZ Studium Generale Agenda to register directly for Thursday morning and/or Friday morning.

Register for Thursday morning

Register for Friday morning

 
Diversiteit en Inclusie en Sociale Veiligheid

Hoe slaan we de brug tussen intentie en praktijk van diversiteit- en inclusiebeleid?

Diversiteit, inclusie en sociale veiligheid zijn onderwerpen die hoog op de agenda staan, ook bij ArtEZ. Het werken aan veilige leer- en werkomgevingen waar diversiteit omarmt wordt en we streven naar gelijkwaardigheid, gaat niet vanzelf. Daarvoor moeten we hard werken als mens en als instituut.

Programma Diversiteit
Hoe slaan we de brug tussen intentie en praktijk van diversiteit- en inclusiebeleid? In deze programmalijn gaan we daarmee aan de slag en hopen op die manier kennis, inspiratie en tools mee te geven waarmee we verder kunnen bouwen aan een kunsthogeschool van de toekomst. Een plek waarin de intenties van diversiteit- en inclusiebeleid ook werkelijk praktijk worden. Vragen die aan bod komen zijn onder andere: hoe gaan we met elkaar om? Hoe communiceren we met elkaar? Hoe breiden we onze collectieve verhalen uit? Hoe creëren we de juiste omstandigheden waarin we met elkaar de inmiddels sterk beladen ‘dialoog’ aan durven gaan?

Donderdagochtend 30 november
Tijd: 11:00-13:00
Locatie: Perron038
Taal: English

Vrijdag 1 december
Tijd: 11.30 - 14.00 uur
Locatie: Gebouw 50
Taal: Nederlands & English


Ga naar de ArtEZ Studium Generale Agenda om je direct in te schrijven voor de donderdagochtend en/of de vrijdagochtend.

Aanmelden donderdagochtend

Aanmelden vrijdagochtend
 
Aminata Cairo

Aminata Cairo

Aminata is a speaker, scholar, storyteller and “love-worker”. She is the former lector of Inclusive Education at The Hague University of Applied Sciences and the former lector of Social Justice and Diversity in the Arts at the Amsterdam University of the Arts. She now works full time as an independent consultant. She is particularly interested in using her academic, artistic and community skills to support, honor and celebrate the voices and stories unheard, overlooked, silenced and marginalized. Her work is exemplified in her book: Holding Space: A Storytelling Approach to Trampling Diversity and Inclusion (2021)

Photo credits: portretbysacha

WORKSHOPS

Holding Space
by Aminata Cairo / Workshop with Lecture / English

Thursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038


In the Holding Space workshop Aminata takes the audience on an exploratory journey into holding space for each other’s stories. What does it require? Why is it so hard? We have heard it said that change starts within oneself. Well, how do you do that? Through engaging in various activities drawing from various art forms, Aminata facilitates people to truly start from themselves and work towards collective change. She does not avoid the possible discomfort (ongezelligheid) that might accompany this journey, but just like in the Blues guides people through the hard stuff so they can come out better for it.
Photo credits: portretbysacha
Photo credits: portretbysacha
Holding Space - Aminata Cairo
Holding Space - Aminata Cairo
 
Sol Archer

Sol Archer

Artist and Educator

Intentional Collectivity
Building positive spaces for education and artistic practice
by Sol Archer and Priscila Fernandes / Presentation & Workshop / English

Thursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038


Collective determination over what constitutes positive and accountable behaviour in cultural and educational spaces is critical for making applicable, adaptable, and accessible guidance on appropriate ways to act and work together. In this workshop Priscila and sol will reflect on the processes undertaken by the BEAR Fine Arts department, and lead some activities to look at ways for considering how to address behaviour, how to produce guidance documents which can adapt to changing times and concerns, and how to bring the possibility for critical sociability into educational settings.
Secure Learning and Culture Environments: Making Cultures in Art Schools

Secure Learning and Culture Environments: Making Cultures in Art Schools

This publication shares some of the learning that has happened over the past couple of years in processes of formalizing social conduct and behavioural structures to create a culture of accountability and trust in shared spaces.
Secure Learning and Culture Environments

 
Lotte van den Berg

Lotte van den Berg

Lotte van den Berg gebruikt de theatrale vorm om relaties zichtbaar te maken; relaties tussen mensen en meer-dan-mensen. Ze doet dit niet alleen binnen de muren van het theater, maar ook daarbuiten. Ze werkt in de openbare ruimte van steden over de hele wereld om juist daar zichtbaar te maken wat al is. Beelden, bewegingen en scènes worden met aandacht voor detail teruggebracht tot hun essentie. Van den Berg beweegt zich tussen de werelden van dans, theater, performance en film en creëert zo een open en zeer persoonlijke stijl, die het publiek uitnodigt tot verschillende perspectieven en invalshoeken. Ze werkt met professionele en niet-professionele spelers, op locatie en in theaters, en laat zich inspireren door wat er om ons heen gebeurt, in het dagelijks leven. Zoals werd geschreven: "Van den Berg blaast een bel rond het alledaagse om er de naakte essentie van te vatten.".

Lotte van den Berg heeft verschillende prijzen gewonnen. Haar werk is te zien op gerenommeerde Europese theaterfestivals.

www.lottevandenberg.nu

Engels

Lotte van den Berg uses the theatrical form to make relationships visible; relationships between humans and more-than-humans. She does this not only within the walls of the theater, but also outside them, working in the public spaces of cities around the world to make visible, precisely there, what already is. Images, movements and scenes are reduced to their essence with attention to detail. Van den Berg moves between the worlds of dance, theater, performance and film, creating an open and very personal style, which invites the audience to contemplate different perspectives and angles. Working with professionals and non-professionals, on location and in theaters, she chooses to be inspired by what is happening around us, in everyday life. As was written, "Van den Berg blows a bubble around the ordinary to grasp its naked essence”.

Lotte van den Berg has won several awards. Her work can be seen at renowned European theatre festivals.

www.lottevandenberg.nu

BEING WITH
Artist in Residence
by Lotte van den Berg / Workshop en Lezing / Nederlands or English depending on participants

Friday morning 1 December
Time: 11:30-12:30
Location: Gebouw 50


Vanaf 1 september dit jaar werk ik als Artist in Residence aan de Academie voor Theater en Dans. Onder de titel BEING WITH doe ik binnen de school onderzoek naar pijn. Als theatermaker en kunstenaar ben ik geïnteresseerd in en opzoek naar momenten waarin we er met elkaar in slagen om ongemak, onvermogen en pijn te verduren. Wat is er voor nodig om door te ademen en erbij te blijven als het moeilijk wordt? En hoe kan de kunst ons daarin ruimte bieden en ondersteunen?

In een wereld die uiteen lijkt te vallen in schijnbare positiviteit en onbevattelijke rampspoed zijn we volgens mij opzoek naar tussenruimtes. Ruimtes, letterlijk en figuurlijk, waarin we niet worden gestimuleerd ons ongemak te verdringen en onszelf ook niet laten verzwelgen door dat wat pijn doet. Ruimtes waarin we met aandacht en zorgvuldigheid kunnen blijven bij de dingen die pijn doen en ongemak veroorzaken. Onze eigen kunstwerken, schetsboeken, repetitieruimtes en studio’s zouden zulke ruimtes kunnen en moeten zijn. Als Artist in Residence hoop ik hier samen met jullie op te reflecteren en rond te werken.

Tijdens Future Art School deel ik mijn eerste bevindingen en nodig ik de aanwezigen uit om deel te nemen aan het onderzoek.
 
Els Cornelis

Els Cornelis

Els Cornelis is relationeel kunstenaar, docent en onderzoeker aan HKU School of Fine Art en HKU School of Creative Transformation. Bij HKU School of Fine Art is ze de projectleider en initiator van het onderzoek naar de mogelijkheden van een nieuw model voor de kunsthogeschool – een PLURIVERSITY OF THE ARTS*– waarbij procesmatige dekolonisering en meerstemmigheid de basis vormen. Daarnaast is ze betrokken bij ArtEZ Studium Generale waar ze in (tijdelijke) projecten (samen)werkt aan het exploreren van alternatieve en meer inclusieve manieren van werken binnen kunsteducatie. Zo heeft ze samen met Catelijne de Muijnck de interviewreeks From a University of the Arts to a Pluriversity of the Arts vormgegeven en gepubliceerd; in het essay dat deze reeks afsluit exploreert ze de kracht van het radicale dromen in het toewerken naar andere inclusieve ruimtes en leeromgevingen Radicaal dromen, slotessay

Photo: Kathrine Goffart

Meerstemmig luisteren in tijden van sociale verandering
Het verkennen van andere ruimtes d.m.v. de contemplatieve dialoog
by Els Cornelis / Workshop / Nederlands or English depending on participants

Friday morning 1 December
Time: 12:30-14:00
Location: Gebouw 50


We leven in een wereld met veel standpunten en meningen. Vaak vergeten we, in het vuur van een discussie, werkelijk te luisteren naar elkaar. Dit zorgt ervoor dat we dezelfde standpunten blijven herhalen en een verharde positie innemen. De wereld roept echter dringend op om juist andere mogelijkheden te verkennen, andere ruimtes te creëren. Echt luisteren kan hierbij helpen.

In deze workshop maken jullie kennis met de Contemplatieve Dialoog, een methode om op een inclusieve en meerstemmige manier in gesprek te gaan met expliciete ruimte om te luisteren. Deze methode kan ingezet worden om teksten te bespreken maar ook om nieuwe visies met elkaar te bepalen. Als basis voor de dialoog gebruiken we in de workshop citaten uit het afsluitende essay van de interviewreeks Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts, Radicaal dromen, slotessay.

Voor diegenen die op voorhand iets willen lezen over hoe communicatie, en echt luisteren, gezien kan worden als een tool om bij te dragen aan (sociale) veranderingen binnen kunst en kunsteducatie, lees het volgende essay van Els Cornelis: Communication as Radical Tool in Times of Societal Shift
Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts

Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts

In 11 interviews zijn studenten, docenten, denkers en makers aan het woord over onderwerpen als sociale rechtvaardigheid, gedekoloniseerde curricula, inclusieve pedagogiek, omgangsvormen, waarden, machtsstructuren en het schoolgebouw. Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts

Powertools: Artistic Strategies for Social Change

Powertools: Artistic Strategies for Social Change

This online publication is about art and diversity. The essays you'll find in this publication examine the relationship between art and socio-political matters of power. Powertools: Artistic Strategies for Social Change

Els Cornelis, Communication as Radical Tool in Times of Societal Shift. Visual by Corine van der Wal.
Els Cornelis, Communication as Radical Tool in Times of Societal Shift. Visual by Corine van der Wal.
Els Cornelis,  Radicaal dromen. Visual by Corine van der Wal.
Els Cornelis, Radicaal dromen. Visual by Corine van der Wal.