ArtEZ Studium GeneralePublication
06programmalijnfascreativiteitaus.jpg

Creativity


Wat is de waarde van creativiteit als eindproduct in de kunsthogeschool van de toekomst? En welke waarde kan creativiteit hebben voor het oplossen van complexe vraagstukken? Vormt creativiteit de ziel van een kunstacademie of doet (zelf) expressie dat?
 
Vrijdag 1 december
Tijd: 10.00 - 14.00
Locatie: Perron038
Taal: Nederlands


Aan deze programmalijn werken mee: Joanne Dijkman (docent AKI en onderzoeker AeCT), Louwrien Wijers (kunstenaar), Egon Hanfstingl (kok), Jeroen Lutters (lector AeCT) en Marc Boumeester (onderzoeker).
 

Programma Creativiteit

In deze programmalijn koken en gebruiken we gezamenlijk een eenvoudige maaltijd en verkennen we de betekenis van creativiteit voor de kunsthogeschool van de toekomst. Is creativiteit meer dan een vaardigheid die aan te wenden is ten behoeve van een artistiek product? Kan creatief-artistiek denken een krachtig instrument zijn om oplossingen te vinden voor complexe maatschappelijke problemen en om betekenisvolle veranderingen teweeg te brengen?

We starten de sessie met toelichting op het recept en verkennen tijdens de bereiding van de maaltijd het historische en hedendaagse perspectief op het begrip ‘creativiteit’ om te komen tot een antwoord op de vraag wat we van dit alles mee kunnen nemen naar de toekomst.

Ga naar de ArtEZ Studium Generale Agenda om je direct in te schrijven voor dit workshopprogramma op vrijdag 1 december.

Schrijf je in voor vrijdag 1 december

 
Joanne Dijkma

Joanne Dijkma

Joanne Dijkman MA (Velp, 4 februari 1985) Kunsthistorica, docent kunstgeschiedenis en kunsttheorie aan AKI ArtEZ. Als PhD onderzoeker is zij verbonden aan het lectoraat AeCT. Zij werkt aan een PhD onderzoek naar radicale experimenten in het hoger kunstonderwijs bij ASCA (UvA), onder begeleiding van Prof. dr. René Boomkens (promotor) en dr. Jeroen Lutters (copromotor), waar Bauhaus, Black Mountain College en de Free International University van Joseph Beuys centraal staan.

Louwrien Wijers

Louwrien Wijers

Louwrien Wijers (Aalten, 26 januari 1941) beeldend kunstenaar en schrijver, maar voelt zich beeldhouwer. Na achttien jaar, 1968 tot 1986, met Joseph Beuys (1921-1986) te hebben gewerkt, zie ik schrijven, spreken en denken als beeldhouwkunst. Mijn werk is zowel mentale als metalen sculptuur. Het bekendst is mijn mentale sculptuur 'Art meets Science and Spirituality in a changing Economy' Stedelijk Museum in Amsterdam, 1990 en Kunsthal Charlottenborg in Kopenhagen, 1996. Op 29/9 2023 heb ik de mentale sculptuur ‘Praten met Audrey Tang, minister Digitale Zaken in Taiwan, over Digitale Directe Democratie en Universeel Basisinkomen voor Iedereen’ uitgevoerd.

Egon Hanfstingl

Egon Hanfstingl

Egon Hanfstingl (Düsseldorf, DE, 1960), kok en kunstenaar, werkt met voedsel voor een breder inzicht. Sedert 1986 werkt hij samen met Louwrien Wijers, allereerst om 'Art meets Science and Spirituality in a changing Economy' te realiseren. In 1993 richtte hij ‘Harmony Foods for Health and Happiness’ op, een sociaal sculptuurproject voor vers, lokaal, biologisch voedsel. In 2011 was hij onderdeel van de ‘Sticky Rice’ workshop in het ‘Institut für Raumexperimente’ in Berlijn. In 2014 bedacht hij de ‘Blissful Peace Soup’ voor ‘Festival of Future Nows’ in Berlijn, dat doorreisde naar Guangzhou in China. In 2016 ontwikkelde hij zijn 'Everybody is an Artist Food Workshop’ die tijdens Cure Park in het Amsterdamse Bos in 2017 en in 2018 tijdens ‘100 dagen Beuys’ in Ferwerd gepresenteerd werden. In 2023 maakte hij de ‘Saffraan Honing Hangop Delicatesse’ die hij met een voordracht over voeding in W139, Amsterdam, aanbood.

WORKSHOPS

Everybody is an Artist Food
Interactief gesprek tussen Louwrien Wijers en Joanne Dijkman tijdens een kookworkshop van Egon Hanfstingl
door Louwrien Wijers, Joanne Dijkman, Egon Hanfstingl

Ieder mens een kunstenaar, entrepreneur, kok, heler. Wat is de voeding en kennis die erbij hoort? Baserend op de tijdloze kennis van Ayurveda, Macrobiotiek, de Europese voeding tradities en de aller-allernieuwste wetenschappelijke inzichten werken wij samen aan een smakelijke maaltijd.

Tijdens het samen koken voeren kunstenaar/schrijver Louwrien Wijers, kunsthistorica en theoriedocent AKI en ArtEZ Joanne Dijkman met studenten + docenten van ArtEZ University of the Arts een gesprek dat gaat over het deconstrueren van het ‘instituut academie’ en het creëren van ‘ontmoetingsruimten’ voor ‘directe perceptie’ en ‘creativiteit’, als mogelijke vorm voor toekomstig kunstonderwijs, zoals Joseph Beuys dat deed met zijn Free International University.

Nadenkend over het Verruimde Kunstbegrip van Beuys, zijn Basisinkomen voor Iedereen, samen met Directe Democratie door Referendum en Creativiteit is ons Werkelijke Kapitaal, gaan we op zoek naar een nieuwe structuur voor ons onderwijssysteem. Kunnen de Free International University van Beuys en zijn concept van het Verruimde Kunstbegrip daar een voorbeeld voor zijn?
joannedijkman.jpg
previewfasnew10.jpg
 
Lucas Verweij

Lucas Verweij

Lucas Verweij is hoofd DBKV van ArtEZ in Zwolle. Marc Boumeester is onderzoeker en adviseur op het gebied van onderwijs, organisatie en beleidsvorming en als zodanig betrokken bij het ontwikkeltraject van Art & Design Zwolle.

Marc Boumeester

Marc Boumeester

Na ruim 6 jaar directeurschap bij de AKI, vindt Marc Boumeester het tijd om een nieuwe stap te maken in zijn carrière. De opdracht tot herinrichting van de (financiële) organisatie van de AKI, die hij had meegekregen bij de aanstelling als directeur in 2015, heeft hij inmiddels afgerond. En daarmee wordt het tijd om meer te gaan doen waar zijn hart ligt, zich focussen op de inhoud, waaronder het geven van onderwijs en het doen van onderzoek. Wij bedanken Marc voor de goede samenwerking, zijn bijdrage aan de ontwikkeling van ArtEZ als geheel en voor alle stappen die hij samen met het team van de AKI heeft gezet, met als mooi resultaat het afronden van zijn opdracht.

Try Out
Marc Boumeester en Lucas Verweij

In opdracht van directeur Bob Verheyden (ArtEZ Art&Design Zwolle) zijn Lucas Verweij en Marc Boumeester betrokken bij een experimenteel ontwerp onderzoek onder de naam ‘Try Out’. In dit proces wordt een transformatie geschetst waarin sterke en zwakke punten van het huidige onderwijs tegen het licht worden gehouden. Het proces is een heroverweging van de kernkwaliteiten en faciliteert een ontwerpproces voor een nieuwe afdeling waarbij veel van de belanghebbenden bij de bestaande onderwijsinfrastructuur betrokken zijn.

De belangrijkste premisse achter dit project is dat het ‘creëren van creativiteit’ de boeiendste competentie is die kan worden onderwezen aan de kunst- en ontwerpacademie. Deze vaardigheid wordt momenteel voornamelijk gebruikt binnen. het artistieke proces, volgens een specifiek pad van esthetische en expressieve richtingaanwijzers. Hun idee is dat het vermogen om creativiteit te creëren van dringend en cruciaal belang is in veel disciplines en besluitvormingsgebieden die momenteel niet verbonden zijn met ontwerponderwijs. Daarom ontwerpen zij een nieuwe opleiding die specifiek in deze competentieontwikkeling faciliteert, met het maken als basis voor het begrijpen van processen, maar zonder dat dit noodzakelijkerwijs verbonden is aan de ontwikkeling van een eigen artistieke praktijk.
 
Jeroen Lutters

Jeroen Lutters

Jeroen Lutters is lector kunst- en cultuureducatie aan ArtEZ University of Arts. Hij is auteur van o.a. In de schaduw van het kunstwerk: studies in Art Based Learning, een methode waarvan de basisgedachte is: niet leren over, maar leren van kunst door deze te benaderen als een vorm van denken. Hij stond ook aan de wieg van de nieuwe full-time ArtEZ Masteropleiding Artist-Educator.

Creative Theory of (just about) Everything
Jeroen Lutters
In het werk van ArtEZ lector Jeroen Lutters is creativiteit een fundamenteel concept. Hij beschouwt het als een transformatieproces dat de hele natuur doordringt, van vormloosheid naar vorm en van chaos naar orde. Hij ziet creativiteit niet beperkt tot menselijk bewustzijn, maar als een universele energiestroom waar de mens op aangesloten kan zijn. In ontologisch, epistemologisch, maar ook in politiek opzicht biedt deze benadering van de werkelijkheid enorm veel nieuwe mogelijkheden m.b.t. de grote maatschappelijke vraagstukken waarmee we nu kampen zoals klimaatcrisis, sociale onrechtvaardigheid, vervreemding tussen de kunst en wetenschap, en de technologische wildgroei. Lutters pleit voor het begrip dat de mens deel uitmaakt van een creatief universum waarbij de kunst een belangrijke vorm van (zelf) actualisatie en realisatie vormt. Hij ziet hoger kunstonderwijs als een middel om de balans tussen destructieve en creatieve krachten te herstellen, waarbij de kunstacademie van de toekomst een cruciale rol speelt. De toekomstige academie, volgens Lutters, dient als een kritische en creatieve universiteit die traditionele leerparadigma's uitdaagt en ruimte biedt voor het ‘ontleren’ van traditionele vormen van leren en nieuwe vormen van leren, met als doel een 21e-eeuwse creatieve renaissance te ontketenen, geïnspireerd door zijn onderzoek aan de Universiteit van Californië naar een ‘creative theory of (just-about) everything’ (Valiz 2020).