Al het voortreffelijke is even moeilijk als zeldzaam
Spinoza als inspiratiebron voor de kunst
Voor het programma van Doing (Artistic) Research Days 24/25 vroegen we ArtEZ-docent Filosofie Patty Pontier naar haar favoriete benaderingswijzen van onderzoek doen. In haar jaren bij ArtEZ (2006-2024) heeft zij haar praktijk verdiept door te onderzoeken hoe vrouwelijkheid en gevoelens met elkaar verbonden zijn, welke ideeën hierover leven in de maatschappij en welke rol gevoelens in het algemeen spelen. Dat bracht haar bij de filosoof Spinoza. Zijn buitengewoon theoretische benadering blijkt ook toepassingsmogelijkheden in de praktijk te hebben, zeker voor kunstenaars.
Arnhems Stadsatelier
Vijf kunstenaars krijgen de ruimte om in Arnhem artistiek onderzoek te doen
Arnhems Stadsatelier is een gloednieuwe samenwerking tussen vier Arnhemse cultuurorganisaties: Theater a/d Rijn, Plaatsmaken, ArtEZ en The Hub. Vijf kunstenaars krijgen de ruimte en mogelijkheden om de komende maanden op allerlei plekken in Arnhem artistiek onderzoek te doen en dit te delen met inwoners van Arnhem, met ArtEZ-studenten en met elkaar. Het programma stimuleert bijzondere samenwerkingen tussen mensen en organisaties in Arnhem en doorbreekt kunstgrenzen door cross-disciplinair en vernieuwend onderzoek.
Doing (Artistic) Research Days 24/25
ArtEZ-programma over artistiek onderzoek doen
ArtEZ bruist van de (kunst)projecten die gebaseerd zijn op het doen van artistiek onderzoek. Dit najaar en voorjaar is het tijd om deze projecten, methodes en praktijken met elkaar in contact te brengen tijdens Doing (Artistic) Research Days 24/25. Dit programma zorgt ervoor dat we elkaars werk en processen verder kunnen aanwakkeren door elkaar met de diversiteit aan vragen, ervaringen en mogelijkheden te voeden.
The Leading Learners' Pedagogy
A Future Art School toolkit
For several years, Studium Generale has been investigating whether the institutions where artists are trained are still suitable for the new systems, questions and relationships we will need in the future. In the Future Art School dossier, we collect examples and challenging experiments that get us thinking about art education in the future. To this collection we can now add the new toolkit: The Leading Learners' Pedagogy.