publicationessaypodcastinterviewvideoblognewsonline coursespeopleAPRIA

Petra van Brecht interview

stagiaire najaar 2023

interview

Petra van Brecht studeert Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in deeltijd, in Arnhem. Ze zit nu in het derde jaar. Tot eind 2023 loopt ze stage bij Studium Generale en zal een aantal spannende bijdrages aan ons programma gaan leveren. Om haar een beetje te leren kennen, stelden we haar een aantal vragen.

‘Tijdens deze stage wil ik ontdekken hoe ik betekenisvolle inhoud kan maken over een groot en breed thema zoals TIJD. Dit thema, binnen het huidige Studium Generale programma, prikkelt mijn gedachten en verbeelding.’

Wat wil je leren tijdens je stage bij Studium Generale?

Met een achtergrond in communicatie heb ik veel ervaring in het bewerken van inhoud die door anderen is gemaakt. Tijdens deze stage wil ik juist ontdekken hoe het is om zélf die inhoud te maken. Hoe kan ik prikkelen? Hoe maak ik iets dat inspireert, zonder het volledig dicht te timmeren? En welke rol kunnen mijn eigen (artistieke) fascinaties en visie daarin spelen?

Waarom heb je voor een stage bij Studium Generale gekozen? Wat verwacht je hier te leren en wat wil je delen met en bijdragen aan het programma?

Tijdens deze stage wil ik ontdekken hoe ik betekenisvolle inhoud kan maken over een groot en breed thema zoals TIJD. Dit thema, binnen het huidige Studium Generale programma, prikkelt mijn gedachten en verbeelding. Met name de vraag of we tijd kunnen maken, tijd voor het niet-weten als productieve kracht, wakkert mijn inspiratie aan. In mijn bijdrage wil ik mijn visie onderzoeken en tegelijk ook met de vorm van de bijdrage verbeelden. Hoe dat er precies uit komt te zien? Ik geef me graag over aan deze spannende zoektocht.

Welke serie van Studium Generale spreekt je aan?

Ik vind het lastig om een keuze te maken, maar als ik dan toch zou moeten kiezen, dan zou dat het subdossier Bodies and Breath: Embodied Research and Writing kunnen zijn. Interessante vragen die binnen de essays in deze serie gesteld worden gaan over niet-talige betekenisniveaus. Deze betekenis kan juist door kunst geactiveerd worden. Kunnen we buitentalig of anderstalig communiceren en welke rol spelen kunst en het lichaam daarin? Kunnen materiaal/textuur/affect/fysieke logica betekenisgevend zijn? En hoe kan dat werken, of hoe kun je dat stimuleren in het educatieve domein?

Waar verheug je je op?

Ik heb enorm veel zin om het idee van tijd als creatieve kracht verder uit te werken. Mijn stagepartner Erica en ik hebben een heel tof plan om hier inhoud en vorm aan te geven. Een plan dat vraagt om je over te geven aan tijd, om te vertragen in de tijd en van daaruit te ontdekken wat betekenisvol is.

Welke studie volg je bij ArtEZ? Waarom heb je voor deze studie gekozen?

Ik volg de studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in deeltijd, in Arnhem. Ik zit nu in het derde jaar, waarin mijn persoonlijke pad zich steeds meer begint af te tekenen. Toen ik startte met deze opleiding was dat vooral vanuit mijn interesse voor hedendaagse kunst en de wens om dat over te dragen op jongeren en volwassenen. Maar in de loop van mijn studie heb ik ontdekt dat het theoretische domein een groot deel van mijn motivatie bepaalt.

Waar kunnen we jouw bijdrage aan Studium Generale straks tegenkomen?

In ieder geval binnen het programma TIJD. Ik hoop dat mijn bijdrage kunstenaars en docenten stimuleert tot het nemen van tijd voor niet-weten, voor dwalen. Want wat is nu fijner dan dat?