De keuze van Yuliya Globa
Favorieten uit het Studium Generale-archief over kunst maken vanuit persoonlijke urgentie
blogIn de rubriek De keuze van vragen we kunstenaars, docenten, onderzoekers, studenten en alumni om vanuit hun eigen expertise een duik in ons archief te nemen om er vervolgens uit te komen met een persoonlijke selectie favorieten. De selectie biedt ArtEZ-studenten en kunstenaars een extra kennismaking met het Studium Generale-archief.
In deze aflevering vroegen we Yuliya Globa ArtEZ alumna kunsteducatie en docent Artisteducator Dans bij ArtEZ. ‘Toen Studium Generale me vroeg om vanuit mijn eigen expertise het archief in te duiken, ontwaakte onmiddellijk de onderzoekster in mij. Ik wil eerst ergens in verdwijnen, middels mijn dansende lichaam en ronddraven in talloze bronnen. Vanuit deze intuïtieve houding stelde ik de volgende selectie samen.’
In deze aflevering vroegen we Yuliya Globa ArtEZ alumna kunsteducatie en docent Artisteducator Dans bij ArtEZ. ‘Toen Studium Generale me vroeg om vanuit mijn eigen expertise het archief in te duiken, ontwaakte onmiddellijk de onderzoekster in mij. Ik wil eerst ergens in verdwijnen, middels mijn dansende lichaam en ronddraven in talloze bronnen. Vanuit deze intuïtieve houding stelde ik de volgende selectie samen.’
Werk maken vanuit een persoonlijke urgentie
‘Mijn keuzes uit het Studium Generale-archief belichten ten eerste de relatie tussen onderzoek doen en werk maken. En vervolgens hoe je dit als kunstenaar vanuit persoonlijke urgentie, dus vanuit je eigen bron, doet. Ik heb bijdrages gekozen waaruit deze eigen bron duidelijk spreekt en laat zien hoe deze evolueert met volwassen/ouder worden, met politieke conflicten en oorlog, pandemieën, met vluchten en immigreren. Het opdoen van (gedeelde) ervaringen voedt onze bron als onderzoekend maker, waardoor wij verbonden blijven met de wereld om ons heen.’
Keuze: Mariia Ponomarova geïnterviewd door schrijfster Lisa Weeda, Art at War l Episode 2
Graag begin ik met een podcast uit de Art at War-serie. Wat kan kunst betekenen in tijden van oorlog? De Oekraïense Filmregisseur Mariia Ponomarova laat zien hoe je je kunst op een ethische en zorgvuldige manier in tijden van oorlog kunt inzetten. In haar werk zijn verhalen het artistieke middel om haar persoonlijke urgentie te verbinden met de stemmen van mensen die ze ontmoet. Middels verhalen bereikt zij de wereld.
Interview met Mariia Ponomarova, podcastserie Art at War
Interview met Mariia Ponomarova, podcastserie Art at War
Keuze: Ieder een Lichaam van Olivia Laing
Lichaam,
ons lichaam,
mijn lichaam.
Het lichaam is een blijvende inspiratiebron voor mij als maker. In het essay Ieder een lichaam van Olivia Laing word ik weer herinnerd aan hoe belangrijk het is om met ons lijf te communiceren, en dat deze communicatie een complexe activiteit is. Haar essay ervaar ik als een belichaamde reis over lichamelijke vrijheid, over het lichaam als een object en bewoonde geschiedenis en als een protest-instrument. En het lichaam dat wij collectief meemaken maar wat we toch heel anders kunnen ervaren.
Ieder een lichaam, essay Olivia Laing
ons lichaam,
mijn lichaam.
Het lichaam is een blijvende inspiratiebron voor mij als maker. In het essay Ieder een lichaam van Olivia Laing word ik weer herinnerd aan hoe belangrijk het is om met ons lijf te communiceren, en dat deze communicatie een complexe activiteit is. Haar essay ervaar ik als een belichaamde reis over lichamelijke vrijheid, over het lichaam als een object en bewoonde geschiedenis en als een protest-instrument. En het lichaam dat wij collectief meemaken maar wat we toch heel anders kunnen ervaren.
Ieder een lichaam, essay Olivia Laing
Keuze: Podcastserie Collective Making - Kunst is Collectief
Aanhakend op het collectieve lichaam waarover Laing spreekt, noem ik hier graag de podcastserie Collective Making. Voorafgaand aan deze serie onderzochten Tanja Koning en Annemarie van den Berg de vraag hoe ruimte in het onderwijs van Art&Design Arnhem gemaakt kan worden voor collectief maken. In de podcast vertellen ze over wat ze geleerd hebben en waar zij kansen zien voor ArtEZ om collectiviteit aan te jagen. Ze stellen vragen als 'Wat is collectief maken? Is het samenwerken, is he co-creatie, hoe zit het met de gelijkwaardigheid?' Op ArtEZ werken wij veel samen. Dit onderzoek naar samenwerking helpt mij scherper te kijken naar de waarde en de verschillende mogelijkheden van het scheppende collectief.
Podcastserie Collective Making: Kunst is Collectief
Podcastserie Collective Making: Kunst is Collectief
Keuze: interview met Narges Mohammadi
En als vierde keuze kom ik graag weer terug bij het lichaam. Het lichaam weet veel meer dan wat wij denken aldus beeldend kunstenaar Narges Mohammadi. Wat is thuis? is een vraag die Narges zich voortdurend stelt in het maken van ruimtelijke installaties, grote sculpturen, met aandacht voor het tactiele. Mij fascineert haar persoonlijke urgentie om in het maken van haar installaties te proberen dichterbij een thuis, haar thuis, te komen. Het accent ligt op het maken middels haar eigen lichaam, en in een makende beweging manifesteren zich vervolgens keuzes voor materialen die objecten worden.
Interview met Narges Mohammadi
Interview met Narges Mohammadi