Diversity and Inclusion and Social Safety
How do we bridge the gap between intent and practice of diversity and inclusion policies?
Thursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038
Language: English
Friday 1 December
Time: 11.30-14.00
Location: Gebouw 50
Language: Dutch & English
With: Aminata Cairo (speaker, scientist, storyteller and 'love-worker') Sol Archer and Priscila Fernandes, (guestlecturer and head ArtEZ BEAR), Lotte van den Berg (stage director) and Els Cornelis (researcher and teacher HKU).
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038
Language: English
Friday 1 December
Time: 11.30-14.00
Location: Gebouw 50
Language: Dutch & English
With: Aminata Cairo (speaker, scientist, storyteller and 'love-worker') Sol Archer and Priscila Fernandes, (guestlecturer and head ArtEZ BEAR), Lotte van den Berg (stage director) and Els Cornelis (researcher and teacher HKU).
Diversity, inclusion and social safety are topics high on the agenda, also at ArtEZ. Working towards safe learning and working environments where diversity is embraced and we strive for equity, does not happen by itself. It requires hard work as people and as institutions. In this program line we will work on this and hope to provide knowledge, inspiration and tools with which we can further build an Future Art School. A place where the intentions of diversity and inclusion policy actually become practice. Questions that will be addressed include: how do we deal with each other? How do we communicate with each other? How do we expand our collective stories? How do we create the right conditions in which we dare to enter into the now highly charged "dialogue" with each other?
Go to the ArtEZ Studium Generale Agenda to register directly for Thursday morning and/or Friday morning.
Register for Thursday morning
Register for Friday morning
Go to the ArtEZ Studium Generale Agenda to register directly for Thursday morning and/or Friday morning.
Register for Thursday morning
Register for Friday morning
Diversiteit en Inclusie en Sociale Veiligheid
Hoe slaan we de brug tussen intentie en praktijk van diversiteit- en inclusiebeleid?
Diversiteit, inclusie en sociale veiligheid zijn onderwerpen die hoog op de agenda staan, ook bij ArtEZ. Het werken aan een veilige leer- en werkomgevingen waar diversiteit omarmd wordt en we streven naar gelijkwaardigheid, gaat niet vanzelf. Daarvoor moeten we hard werken als mens en als instituut.
Programma Diversiteit
Hoe slaan we de brug tussen intentie en praktijk van diversiteit- en inclusiebeleid? In deze programmalijn gaan we daarmee aan de slag en hopen op die manier kennis, inspiratie en tools mee te geven waarmee we verder kunnen bouwen aan een kunsthogeschool van de toekomst. Een plek waarin de intenties van diversiteit- en inclusiebeleid ook werkelijk praktijk worden. Vragen die aan bod komen zijn onder andere: hoe gaan we met elkaar om? Hoe communiceren we met elkaar? Hoe breiden we onze collectieve verhalen uit? Hoe creëren we de juiste omstandigheden waarin we met elkaar de inmiddels sterk beladen ‘dialoog’ aan durven gaan?
Donderdagochtend 30 november
Tijd: 11:00-13:00
Locatie: Perron038
Taal: English
Vrijdag 1 december
Tijd: 11.30 - 14.00 uur
Locatie: Gebouw 50
Taal: Nederlands & English
Ga naar de ArtEZ Studium Generale Agenda om je direct in te schrijven voor de donderdagochtend en/of de vrijdagochtend.
Aanmelden donderdagochtend
Aanmelden vrijdagochtend
WORKSHOPS
Thursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038
In the Holding Space workshop Aminata takes the audience on an exploratory journey into holding space for each other’s stories. What does it require? Why is it so hard? We have heard it said that change starts within oneself. Well, how do you do that? Through engaging in various activities drawing from various art forms, Aminata facilitates people to truly start from themselves and work towards collective change. She does not avoid the possible discomfort (ongezelligheid) that might accompany this journey, but just like in the Blues guides people through the hard stuff so they can come out better for it.
Holding Space
by Aminata Cairo / Workshop with Lecture / EnglishThursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038
In the Holding Space workshop Aminata takes the audience on an exploratory journey into holding space for each other’s stories. What does it require? Why is it so hard? We have heard it said that change starts within oneself. Well, how do you do that? Through engaging in various activities drawing from various art forms, Aminata facilitates people to truly start from themselves and work towards collective change. She does not avoid the possible discomfort (ongezelligheid) that might accompany this journey, but just like in the Blues guides people through the hard stuff so they can come out better for it.
Intentional Collectivity
Building positive spaces for education and artistic practiceby Sol Archer and Priscila Fernandes / Presentation & Workshop / English
Thursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038
Collective determination over what constitutes positive and accountable behaviour in cultural and educational spaces is critical for making applicable, adaptable, and accessible guidance on appropriate ways to act and work together. In this workshop Priscila and sol will reflect on the processes undertaken by the BEAR Fine Arts department, and lead some activities to look at ways for considering how to address behaviour, how to produce guidance documents which can adapt to changing times and concerns, and how to bring the possibility for critical sociability into educational settings.
BEING WITH
Artist in Residenceby Lotte van den Berg / Workshop en Lezing / Nederlands or English depending on participants
Friday morning 1 December
Time: 11:30-12:30
Location: Gebouw 50
Vanaf 1 september dit jaar werk ik als Artist in Residence aan de Academie voor Theater en Dans. Onder de titel BEING WITH doe ik binnen de school onderzoek naar pijn. Als theatermaker en kunstenaar ben ik geïnteresseerd in en opzoek naar momenten waarin we er met elkaar in slagen om ongemak, onvermogen en pijn te verduren. Wat is er voor nodig om door te ademen en erbij te blijven als het moeilijk wordt? En hoe kan de kunst ons daarin ruimte bieden en ondersteunen?
In een wereld die uiteen lijkt te vallen in schijnbare positiviteit en onbevattelijke rampspoed zijn we volgens mij opzoek naar tussenruimtes. Ruimtes, letterlijk en figuurlijk, waarin we niet worden gestimuleerd ons ongemak te verdringen en onszelf ook niet laten verzwelgen door dat wat pijn doet. Ruimtes waarin we met aandacht en zorgvuldigheid kunnen blijven bij de dingen die pijn doen en ongemak veroorzaken. Onze eigen kunstwerken, schetsboeken, repetitieruimtes en studio’s zouden zulke ruimtes kunnen en moeten zijn. Als Artist in Residence hoop ik hier samen met jullie op te reflecteren en rond te werken.
Tijdens Future Art School deel ik mijn eerste bevindingen en nodig ik de aanwezigen uit om deel te nemen aan het onderzoek.
Meerstemmig luisteren in tijden van sociale verandering
Het verkennen van andere ruimtes d.m.v. de contemplatieve dialoog by Els Cornelis / Workshop / Nederlands or English depending on participants
Friday morning 1 December
Time: 12:30-14:00
Location: Gebouw 50
We leven in een wereld met veel standpunten en meningen. Vaak vergeten we, in het vuur van een discussie, werkelijk te luisteren naar elkaar. Dit zorgt ervoor dat we dezelfde standpunten blijven herhalen en een verharde positie innemen. De wereld roept echter dringend op om juist andere mogelijkheden te verkennen, andere ruimtes te creëren. Echt luisteren kan hierbij helpen.
In deze workshop maken jullie kennis met de Contemplatieve Dialoog, een methode om op een inclusieve en meerstemmige manier in gesprek te gaan met expliciete ruimte om te luisteren. Deze methode kan ingezet worden om teksten te bespreken maar ook om nieuwe visies met elkaar te bepalen. Als basis voor de dialoog gebruiken we in de workshop citaten uit het afsluitende essay van de interviewreeks Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts, Radicaal dromen, slotessay.
Voor diegenen die op voorhand iets willen lezen over hoe communicatie, en echt luisteren, gezien kan worden als een tool om bij te dragen aan (sociale) veranderingen binnen kunst en kunsteducatie, lees het volgende essay van Els Cornelis: Communication as Radical Tool in Times of Societal Shift