Praktijken van Onderzoek
ArtEZ docenten inventariseren praktijken van (artistiek) onderzoek
newstopic: Research in and through the arts
English below
In het project ‘Praktijken van Onderzoek’ inventariseren docenten van verschillende ArtEZ opleidingen welke praktijken er binnen de academie worden gebruikt om onderzoek te doen. Het maakt deel uit van het Doing Artistic Research 24/25 programma.
In het project ‘Praktijken van Onderzoek’ inventariseren docenten van verschillende ArtEZ opleidingen welke praktijken er binnen de academie worden gebruikt om onderzoek te doen. Het maakt deel uit van het Doing Artistic Research 24/25 programma.
Verschillende onderzoeken en praktijken
Binnen dit traject bespreken de docenten verschillende praktische manieren waarop onderzoek gedaan kan worden. Ook vertellen zij hoe zij dat toepassen in hun eigen lespraktijk. Elke docent werkt toe naar een beschrijving van een specifieke praktijk of methode van onderzoek. Het doel is om al deze beschrijvingen in 2025 op APRIA te publiceren. Daarnaast organiseren een aantal van deze docenten bijeenkomsten om hun praktijk van onderzoek te delen.
Inspiratie voor het project Praktijken van Onderzoek werd gehaald bij Methods in the Making, een project van de Willem de Kooning Academie.
Redactie
Aan Praktijken van Onderzoek is een redactie verbonden bestaande uit: Mark Jansen (ArtEZ Mediatheek), Peter Sonderen (Lector Theorie in de Kunsten), Minke Vos (APRIA/ArtEZ Press), Catelijne de Muijnck APRIA/Studium Generale), Joke Alkema (APRIA/Studium Generale). Het project wordt daarnaast ondersteund door Mirjam Zegers (Studium Generale) en Barbara Collé (Studium Generale).
Inspiratie voor het project Praktijken van Onderzoek werd gehaald bij Methods in the Making, een project van de Willem de Kooning Academie.
Redactie
Aan Praktijken van Onderzoek is een redactie verbonden bestaande uit: Mark Jansen (ArtEZ Mediatheek), Peter Sonderen (Lector Theorie in de Kunsten), Minke Vos (APRIA/ArtEZ Press), Catelijne de Muijnck APRIA/Studium Generale), Joke Alkema (APRIA/Studium Generale). Het project wordt daarnaast ondersteund door Mirjam Zegers (Studium Generale) en Barbara Collé (Studium Generale).
De deelnemende docenten en hun praktijken van onderzoek:
Kim Jäger
Kim Jäger is componerend en improviserend cellist, onderzoeker en docent Cello en Theorie aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem. In haar spel en onderzoek is Kim vaak in gesprek met jazz-gerelateerde tradities, en de verstrengeling van improvisatie en compositie. In haar onderzoekspraktijk verkent ze verschillende feministische/nieuwe materialistische concepten, praktijken en methodologieën.
Dennis Gaens
Dennis Gaens, docent ArtEZ Creative Writing, houdt zich bezig met luisteren – iets anders dan horen. Luisteren kan ons een belichaamde, intersubjectieve praktijk van onderzoek bieden.
Dieuwke Slump
Dieuwke Slump, docent Artisteducator in Theater, buigt zich over mappen (in kaart brengen) en anarchiveren (van archief en anarchie). Hoe ontstaat er een meerstemmig archief? Wie is verantwoordelijk voor hoe de verhalen worden gekaderd? Met wiens inspraak archiveren we?
Eef Veldkamp
Eef Veldkamp is ArtEZ docent Kunst & Theorie. Hij houdt zich binnen het project Praktijken van Onderzoek bezig met het ontwarren van maatschappelijke dilemma’s door vorm en materiaal op onconventionele wijze te gebruiken.
Anik Fournier
Anik Fournier is ArtEZ docent bij BEAR. Zij verdiept zich in onze relatie tot het niet menselijke (non-human). Daarbij onderzoekt ze wat we zouden kunnen leren van water en hoe je een kenmerk van water (zoals de circulariteit ervan binnen ons planetaire systeem) kunt gebruiken als methode van onderzoek voor je werk als kunstenaar.
Jeroen van Loon
Jeroen van Loon is aan ArtEZ verbonden als docent bij Graphic Design Arnhem en verdiept zich in het opnieuw contextualiseren (re-contextualising) als een manier om onderzoek te doen. Daarbij gaat het om het verzamelen van situaties uit de werkelijkheid, het interpreteren daarvan, het opnieuw contextualiseren en presenteren.
Marlous Verhoeven
Marlous Verhoeven is verbonden aan ArtEZ iMAE en voor Praktijken van Onderzoek gaat zij in op Participation Action Research (PAR) en hoe je deze vorm van onderzoek kunt gebruiken in je werk als maker. PAR is een vorm van onderzoek dat ervanuit gaat dat het doen van onderzoek en het teweeg brengen van sociale verandering met elkaar verbonden kunnen zijn.
Joep Christenhusz
Joep Christenhusz is verbonden aan het Lectoraat Theorie in de Kunsten van ArtEZ en hij verdiept zich in de praktijk ‘Fabulation’. Fabulation is een vorm van storytelling en een manier om de grenzen tussen feit en fictie te vervagen met als doel ecologische problemen te kunnen bespreken vanuit menselijk en niet menselijk perspectief.
Jochem Naafs
Jochem Naafs is als docent verbonden aan de opleiding Dance Artist in Arnhem. Hij gaat in op verschillende aspecten van Performative Research, waarin onder andere objectiviteit en subjectiviteit worden gecombineerd, het collectief vaak belangrijk is, het gaat om doen en ook het delen van kennis. Naafs beschrijft verschillende manieren waarop deze vorm van onderzoek gedaan kan worden zoals via Lecture Performances.
Sharon Stewart
Sharon Stewart is verbonden aan het Lectoraat Theorie in de Kunsten van ArtEZ. In haar praktijken is zij bezig met vormen van luisteren en het onderzoek hierover zoals dat van Pauline Oliveros’ Deep Listening. Voor Praktijken van Onderzoek zal zij zich hierop focussen.
Praktijken van Onderzoek is geen statisch project, maar zal in de loop van de tijd steeds nieuwe inzichten aan zich verbinden. Zoals die van Maaike Papenveld en Anouk Mulders, beide docent DBKV in Arnhem.
Kim Jäger is componerend en improviserend cellist, onderzoeker en docent Cello en Theorie aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem. In haar spel en onderzoek is Kim vaak in gesprek met jazz-gerelateerde tradities, en de verstrengeling van improvisatie en compositie. In haar onderzoekspraktijk verkent ze verschillende feministische/nieuwe materialistische concepten, praktijken en methodologieën.
Op 17 december organiseert Kim een bijeenkomst. Lees hier in onze Agenda meer
Dennis Gaens
Dennis Gaens, docent ArtEZ Creative Writing, houdt zich bezig met luisteren – iets anders dan horen. Luisteren kan ons een belichaamde, intersubjectieve praktijk van onderzoek bieden.
Op 17 januari 2025 organiseert hij een bijeenkomst. Lees hier in onze Agenda meer
Dieuwke Slump
Dieuwke Slump, docent Artisteducator in Theater, buigt zich over mappen (in kaart brengen) en anarchiveren (van archief en anarchie). Hoe ontstaat er een meerstemmig archief? Wie is verantwoordelijk voor hoe de verhalen worden gekaderd? Met wiens inspraak archiveren we?
Op 21 + 28 januari 2025 organiseert Dieuwke een tweedaagse workshop. Lees hier in onze Agenda meer
Eef Veldkamp
Eef Veldkamp is ArtEZ docent Kunst & Theorie. Hij houdt zich binnen het project Praktijken van Onderzoek bezig met het ontwarren van maatschappelijke dilemma’s door vorm en materiaal op onconventionele wijze te gebruiken.
Op 22 januari 2025 organiseert hij een bijeenkomst over deze praktijk. Lees hier in onze Agenda meer
Anik Fournier
Anik Fournier is ArtEZ docent bij BEAR. Zij verdiept zich in onze relatie tot het niet menselijke (non-human). Daarbij onderzoekt ze wat we zouden kunnen leren van water en hoe je een kenmerk van water (zoals de circulariteit ervan binnen ons planetaire systeem) kunt gebruiken als methode van onderzoek voor je werk als kunstenaar.
In februari 2025 organiseert zij een bijeenkomst over deze praktijk. Blijf op de hoogte via onze Agenda
Jeroen van Loon
Jeroen van Loon is aan ArtEZ verbonden als docent bij Graphic Design Arnhem en verdiept zich in het opnieuw contextualiseren (re-contextualising) als een manier om onderzoek te doen. Daarbij gaat het om het verzamelen van situaties uit de werkelijkheid, het interpreteren daarvan, het opnieuw contextualiseren en presenteren.
Marlous Verhoeven
Marlous Verhoeven is verbonden aan ArtEZ iMAE en voor Praktijken van Onderzoek gaat zij in op Participation Action Research (PAR) en hoe je deze vorm van onderzoek kunt gebruiken in je werk als maker. PAR is een vorm van onderzoek dat ervanuit gaat dat het doen van onderzoek en het teweeg brengen van sociale verandering met elkaar verbonden kunnen zijn.
Joep Christenhusz
Joep Christenhusz is verbonden aan het Lectoraat Theorie in de Kunsten van ArtEZ en hij verdiept zich in de praktijk ‘Fabulation’. Fabulation is een vorm van storytelling en een manier om de grenzen tussen feit en fictie te vervagen met als doel ecologische problemen te kunnen bespreken vanuit menselijk en niet menselijk perspectief.
Joep organiseerde samen met Bert van Beek (ArtEZ docent Creative Writing) een bijeenkomst over deze praktijk. Lees hier in onze Agenda meer
Jochem Naafs
Jochem Naafs is als docent verbonden aan de opleiding Dance Artist in Arnhem. Hij gaat in op verschillende aspecten van Performative Research, waarin onder andere objectiviteit en subjectiviteit worden gecombineerd, het collectief vaak belangrijk is, het gaat om doen en ook het delen van kennis. Naafs beschrijft verschillende manieren waarop deze vorm van onderzoek gedaan kan worden zoals via Lecture Performances.
Sharon Stewart
Sharon Stewart is verbonden aan het Lectoraat Theorie in de Kunsten van ArtEZ. In haar praktijken is zij bezig met vormen van luisteren en het onderzoek hierover zoals dat van Pauline Oliveros’ Deep Listening. Voor Praktijken van Onderzoek zal zij zich hierop focussen.
Praktijken van Onderzoek is geen statisch project, maar zal in de loop van de tijd steeds nieuwe inzichten aan zich verbinden. Zoals die van Maaike Papenveld en Anouk Mulders, beide docent DBKV in Arnhem.
In the ‘Practices of Research’ project, lecturers from various ArtEZ programmes are taking stock of which practices are used to conduct research within the academy. It is part of the Doing Artistic Research 24/25 programme.
Different research and practices
Within this track, teachers discuss different practical ways in which research can be done. They also tell how they apply this in their own teaching practice. Each teacher works towards a description of a specific practice or method of research. The aim is to publish all these descriptions on APRIA in 2025. In addition, some of these teachers organise meetings to share their research practice.
Inspiration for the Practices of Research project was taken from Methods in the Making, a project of the Willem de Kooning Academy.
Editorial team
An editorial team consisting of: Mark Jansen (ArtEZ Mediatheek), Peter Sonderen (Lecturer of Theory in the Arts), Minke Vos (APRIA/ArtEZ Press), Catelijne de Muijnck APRIA/Studium Generale), Joke Alkema (APRIA/Studium Generale). The project is additionally supported by Mirjam Zegers (Studium Generale) and Barbara Collé (Studium Generale).
Inspiration for the Practices of Research project was taken from Methods in the Making, a project of the Willem de Kooning Academy.
Editorial team
An editorial team consisting of: Mark Jansen (ArtEZ Mediatheek), Peter Sonderen (Lecturer of Theory in the Arts), Minke Vos (APRIA/ArtEZ Press), Catelijne de Muijnck APRIA/Studium Generale), Joke Alkema (APRIA/Studium Generale). The project is additionally supported by Mirjam Zegers (Studium Generale) and Barbara Collé (Studium Generale).
Participating teachers and their practices of research:
Kim Jäger
Kim Jäger is a composing and improvising cellist, researcher and teacher of Cello and Theory at the ArtEZ Conservatory of Music in Arnhem. In her playing and research, Kim often engages with jazz-related traditions, and the intertwining of improvisation and composition. In her research practice, she explores various feminist/new materialist concepts, practices and methodologies.
Dennis Gaens
Dennis Gaens, ArtEZ Creative Writing lecturer, is concerned with listening - something other than hearing. Listening can offer us an embodied, intersubjective practice of research.
Dieuwke Slump
Dieuwke Slump, Artistic Educator in Theatre teacher, looks at mapping (mapping) and anarchizing (of archive and anarchy). How does a multi-voiced archive emerge? Who is responsible for how stories are framed? With whose participation do we archive?
Eef Veldkamp
Eef Veldkamp is ArtEZ lecturer in Art & Theory. Within the Practices of Research project, he is concerned with untangling social dilemmas by using form and material in unconventional ways.
Anik Fournier
Anik Fournier is an ArtEZ lecturer at BEAR. She studies our relationship to the non-human. In doing so, she explores what we could learn from water and how to use a characteristic of water (such as its circularity within our planetary system) as a method of research for your work as an artist.
Jeroen van Loon
Jeroen van Loon teaches Graphic Design Arnhem at ArtEZ and is exploring re-contextualising as a way of doing research. This involves collecting situations from reality, interpreting them, re-contextualising them and presenting them.
Marlous Verhoeven
Marlous Verhoeven is attached to ArtEZ iMAE and for Practices of Research she discusses Participation Action Research (PAR) and how to use this form of research in your work as a maker. PAR is a form of research that assumes that doing research and bringing about social change can be connected.
Joep Christenhusz
Joep Christenhusz is attached to the Lectorate of Theory in the Arts at ArtEZ and he delves into the practice ‘Fabulation’. Fabulation is a form of storytelling and a way of blurring the boundaries between fact and fiction with the aim of being able to discuss ecological problems from human and non-human perspectives.
Jochem Naafs
Jochem Naafs is a lecturer on the Dance Artist programme in Arnhem. He discusses different aspects of Performative Research, which among other things combine objectivity and subjectivity, the collective is often important, it is about doing and also sharing knowledge. Naafs describes different ways in which this form of research can be done such as through Lecture Performances.
Sharon Stewart
Sharon Stewart is attached to the Lectureship of Theory in the Arts at ArtEZ. In her practices, she is concerned with forms of listening and the research on it such as Pauline Oliveros' Deep Listening. For Practices of Research, she will focus on this.
Practices of Research is not a static project, but over time, it will always take on new insights. Like those of Maaike Papenveld and Anouk Mulders, both teachers of DBKV in Arnhem.
Kim Jäger is a composing and improvising cellist, researcher and teacher of Cello and Theory at the ArtEZ Conservatory of Music in Arnhem. In her playing and research, Kim often engages with jazz-related traditions, and the intertwining of improvisation and composition. In her research practice, she explores various feminist/new materialist concepts, practices and methodologies.
Kim is hosting a meeting on 17 December. Read more in our Agenda
Dennis Gaens
Dennis Gaens, ArtEZ Creative Writing lecturer, is concerned with listening - something other than hearing. Listening can offer us an embodied, intersubjective practice of research.
He is organising a meeting on 17 January 2025. Read more in our Agenda
Dieuwke Slump
Dieuwke Slump, Artistic Educator in Theatre teacher, looks at mapping (mapping) and anarchizing (of archive and anarchy). How does a multi-voiced archive emerge? Who is responsible for how stories are framed? With whose participation do we archive?
Dieuwke is organising a two-day workshop on 21 + 28 January 2025. Read more in our Agenda
Eef Veldkamp
Eef Veldkamp is ArtEZ lecturer in Art & Theory. Within the Practices of Research project, he is concerned with untangling social dilemmas by using form and material in unconventional ways.
On 22 January 2025, he is organising a meeting on this practice. Read more in our Agenda
Anik Fournier
Anik Fournier is an ArtEZ lecturer at BEAR. She studies our relationship to the non-human. In doing so, she explores what we could learn from water and how to use a characteristic of water (such as its circularity within our planetary system) as a method of research for your work as an artist.
She will host a meeting on this practice in February 2025. Stay tuned via our Agenda
Jeroen van Loon
Jeroen van Loon teaches Graphic Design Arnhem at ArtEZ and is exploring re-contextualising as a way of doing research. This involves collecting situations from reality, interpreting them, re-contextualising them and presenting them.
Marlous Verhoeven
Marlous Verhoeven is attached to ArtEZ iMAE and for Practices of Research she discusses Participation Action Research (PAR) and how to use this form of research in your work as a maker. PAR is a form of research that assumes that doing research and bringing about social change can be connected.
Joep Christenhusz
Joep Christenhusz is attached to the Lectorate of Theory in the Arts at ArtEZ and he delves into the practice ‘Fabulation’. Fabulation is a form of storytelling and a way of blurring the boundaries between fact and fiction with the aim of being able to discuss ecological problems from human and non-human perspectives.
Joep organised a meeting on this practice together with Bert van Beek (ArtEZ lecturer in Creative Writing). Read more in our Agenda
Jochem Naafs
Jochem Naafs is a lecturer on the Dance Artist programme in Arnhem. He discusses different aspects of Performative Research, which among other things combine objectivity and subjectivity, the collective is often important, it is about doing and also sharing knowledge. Naafs describes different ways in which this form of research can be done such as through Lecture Performances.
Sharon Stewart
Sharon Stewart is attached to the Lectureship of Theory in the Arts at ArtEZ. In her practices, she is concerned with forms of listening and the research on it such as Pauline Oliveros' Deep Listening. For Practices of Research, she will focus on this.
Practices of Research is not a static project, but over time, it will always take on new insights. Like those of Maaike Papenveld and Anouk Mulders, both teachers of DBKV in Arnhem.
related content
news – 18 sep. 2024