JAN
wed

20 21

fri

22

mon

25 31

Kunstonderwijs, discriminatie en intimidatie: wij mogen onze ogen niet sluiten

XXJI-283ssM
03 November 2020

Afgelopen zaterdag verscheen het schokkende artikel Wegkijken van Wangedrag van Lucette ter Borg en Carola Houtekamer in NRC over het al jarenlange gewelddadige en seksueel overschrijdende gedrag van een beeldend kunstenaar. Zij schrijven vooral ook over het schokkend lakse en vergoelijkende gedrag dat kunstinstellingen, galeriehouders en onderwijsinstellingen hier tegen over stelden. Wij mogen onze ogen hiervoor niet sluiten. ArtEZ studium generale probeert hieraan bij te dragen door dit onderwerp niet alleen te bespreken in events en publicaties en door onderzoek te doen maar vooral ook door samen met zo veel mogelijk anderen verandering en verbetering in het onderwijsinstituut te stimuleren.

Kijk of luister naar filosoof Petra van Brabandt die ons tijdens de conferentie Roadmap to Equality in the Arts niet alleen met schokkend onderzoek confronteerde over racisme en seksisme in hoger kunstonderwijs op basis van onderzoek naar verhalen van slachtoffers maar gelukkig ook met wat adviezen:
Luister hier naar de podcast met de lezing van Petra van Brabandt
Bekijk hier de video met de lezing van Petra van Brabandt

Relevante artikelen

Lees hier een uitstekend verslag van Marsha Bruinen in Metropolis M van een door NEST georganiseerd debat naar aanleiding van het NRC artikel over de zaak Andeweg. Over een weerbarstige werkelijkheid. Want hoewel iedereen het erover eens is dat niemand in een onveilige omgeving wil studeren of werken, de werkelijkheid is helaas anders, om te beginnen bij kunstacademies. ‘Schieten huidige protocollen en gedragscodes, als ze er al zijn, tekort? Legt het de afgelopen weken opgeleefde ‘trial by media’ een falend rechtssysteem bloot? En bovenal: hoe beschermen we slachtoffers adequaat?’

Lees hier het artikel 'Wat is er mis met de kunstacademie? Op zoek naar weeffouten in het kunstonderwijs' van Judith Boessen op Mister Motley. Het wordt langzaam duidelijk dat er iets grondig mis is op kunstacademies. Er zitten een aantal weeffouten in het academisch onderwijs die ervoor zorgen dat men te laat en te laks heeft gereageerd. Boessen verheldert een aantal van deze weeffouten.

Lees hier het artikel 'Het ligt niet aan jou – hoe academies onveiligheid laten voortbestaan' in Metropolis M waarin een aantal docenten van kunstacademies betoogt dat de aanstellingsprocedures en arbeidsvoorwaarden binnen het onderwijs een angstige cultuur in stand houden. Wil je daadwerkelijk iets veranderen aan de onveiligheid op kunstacademies, dan moet je de materiële en hiërarchische structuren die daaraan ten grondslag liggen aanpakken.