Research
What is the role of research in the art school of the future? How can the relationship between research and teaching be strengthened?
Friday 1 December
Time: 11.30 - 13.30
Location: Perron038
Language: English or Dutch
With: Peter Sonderen (Lector Theorie in de Kunsten), Jojanneke Gijsen (docent-onderzoeker WdKA), Harma Staal (docent-onderzoeker WdKA). En de leden van de KUO werkgroep Onderzoek in het Onderwijs: ginger coons (WdKA), Nirav Christophe (HKU), Lieke van Hoogenhuyze (AhK), Dorothea van der Meulen (Minerva), Maritska Witte (directeur ArtEZ Theater en Dans), Erik Zwiep (Codarts) en Fabiola Camuti (senior onderzoeker AeCT en KUO programmaleider).
Time: 11.30 - 13.30
Location: Perron038
Language: English or Dutch
With: Peter Sonderen (Lector Theorie in de Kunsten), Jojanneke Gijsen (docent-onderzoeker WdKA), Harma Staal (docent-onderzoeker WdKA). En de leden van de KUO werkgroep Onderzoek in het Onderwijs: ginger coons (WdKA), Nirav Christophe (HKU), Lieke van Hoogenhuyze (AhK), Dorothea van der Meulen (Minerva), Maritska Witte (directeur ArtEZ Theater en Dans), Erik Zwiep (Codarts) en Fabiola Camuti (senior onderzoeker AeCT en KUO programmaleider).
Programme Research
Universities of the Arts identify ‘research’ as one of the key areas to focus on in the coming years. Research is essential not only to the arts and professional art education, but also to our relationship with the world and society. Research already takes on an important role within universities of the arts, however, practices and ideas on the role, methods, ways of conducting research and its embedment within each and every institution, still leave space for further development, investigation, and actions to be taken. How do we work with research within our educational programs? Which methods do we need and use? And what does this mean for BA and MA students?This session will look at the values and modalities of working with research in education across different disciplines. It is organized by the KUO national working group Research in Education, in collaboration with the Research Station of the Willem de Kooning Academy.
Go to the ArtEZ Studium Generale Agenda to register directly for this workshop programme on Friday 1 December.
Register for Friday 1 December
Onderzoek
Wat is de rol van onderzoek in de kunsthogeschool van de toekomst? Hoe kan de relatie tussen onderzoek en onderwijs worden versterkt?
Hogescholen voor de Kunsten zetten 'onderzoek' in de schijnwerpers als een cruciaal focusgebied voor de komende jaren. Onderzoek vormt niet alleen de ruggengraat van de kunsten en professioneel kunstonderwijs, maar raakt tevens de kern van onze interactie met de wereld en de samenleving. Terwijl onderzoek reeds een prominente rol speelt binnen hogescholen voor de kunsten, liggen er toch nog volop kansen voor verdere ontwikkeling, verkenning en concrete stappen. Wat betreft de rol, methodologieën, en integratie ervan binnen elke instelling, is er ruimte voor vooruitgang. Hoe gaan we om met onderzoek binnen onze onderwijsprogramma's? Welke methoden hebben we nodig en gebruiken we? En wat betekent dit voor bachelor- en masterstudenten?
Deze sessie gaat dieper in op de kracht van onderzoek in onderwijs, dwars door diverse disciplines heen. Het evenement is een samenwerking tussen de KUO werkgroep Onderzoek in het Onderwijs en de Research Station van Willem de Kooning Academie.
Ga naar de ArtEZ Studium Generale Agenda om je direct in te schrijven voor dit workshopprogramma op vrijdag 1 december.
Schrijf je in voor vrijdag 1 december
WORKSHOP
by Fabiola Camuti, Jojanneke Gijsen, Peter Sonderen, and Harma Staal / Workshop / Nederlands
Hoe werken we met onderzoek in onze onderwijsprogramma's? Welke methoden gebruiken we? En wat betekent dit voor bachelor- en masterstudenten? Deze programmalijn gaat dieper in op de waarden en modaliteiten van werken met onderzoek in het onderwijs. We doen dit door in gesprek te gaan met de netwerken die de verschillende disciplines in onze kunstacademies vertegenwoordigen om op die manier praktisch te kijken naar de competenties waaraan onze studenten werken in hun programma's.
Onderdeel van het programma is de workshop 'The Circle of Doing Research', bedacht en begeleid door docent-onderzoekers van de Willem de Kooning Academie. In een activerende sessie bespreken we met deelnemers hoe de Circle en zijn mogelijke varianten kunnen bijdragen aan het herkennen en stimuleren van de onderzoekende houding van studenten. We gebruiken het model ook om een gemeenschappelijk perspectief op onderzoek te verkennen. De sessie wordt georganiseerd door de KUO landelijke werkgroep Onderzoek in het Onderwijs van de Vereniging Hogescholen.
Onderzoek in het onderwijs
The Circle of Doing Research als model voor studenten by Fabiola Camuti, Jojanneke Gijsen, Peter Sonderen, and Harma Staal / Workshop / Nederlands
Hoe werken we met onderzoek in onze onderwijsprogramma's? Welke methoden gebruiken we? En wat betekent dit voor bachelor- en masterstudenten? Deze programmalijn gaat dieper in op de waarden en modaliteiten van werken met onderzoek in het onderwijs. We doen dit door in gesprek te gaan met de netwerken die de verschillende disciplines in onze kunstacademies vertegenwoordigen om op die manier praktisch te kijken naar de competenties waaraan onze studenten werken in hun programma's.
Onderdeel van het programma is de workshop 'The Circle of Doing Research', bedacht en begeleid door docent-onderzoekers van de Willem de Kooning Academie. In een activerende sessie bespreken we met deelnemers hoe de Circle en zijn mogelijke varianten kunnen bijdragen aan het herkennen en stimuleren van de onderzoekende houding van studenten. We gebruiken het model ook om een gemeenschappelijk perspectief op onderzoek te verkennen. De sessie wordt georganiseerd door de KUO landelijke werkgroep Onderzoek in het Onderwijs van de Vereniging Hogescholen.