Creativity
Wat is de waarde van creativiteit als eindproduct in de kunsthogeschool van de toekomst? En welke waarde kan creativiteit hebben voor het oplossen van complexe vraagstukken? Vormt creativiteit de ziel van een kunstacademie of doet (zelf) expressie dat?
Vrijdag 1 december
Tijd: 10.00 - 14.00
Locatie: Perron038
Taal: Nederlands
Aan deze programmalijn werken mee: Joanne Dijkman (docent AKI en onderzoeker AeCT), Louwrien Wijers (kunstenaar), Egon Hanfstingl (kok), Jeroen Lutters (lector AeCT) en Marc Boumeester (onderzoeker).
Tijd: 10.00 - 14.00
Locatie: Perron038
Taal: Nederlands
Aan deze programmalijn werken mee: Joanne Dijkman (docent AKI en onderzoeker AeCT), Louwrien Wijers (kunstenaar), Egon Hanfstingl (kok), Jeroen Lutters (lector AeCT) en Marc Boumeester (onderzoeker).
Programma Creativiteit
In deze programmalijn koken en gebruiken we gezamenlijk een eenvoudige maaltijd en verkennen we de betekenis van creativiteit voor de kunsthogeschool van de toekomst. Is creativiteit meer dan een vaardigheid die aan te wenden is ten behoeve van een artistiek product? Kan creatief-artistiek denken een krachtig instrument zijn om oplossingen te vinden voor complexe maatschappelijke problemen en om betekenisvolle veranderingen teweeg te brengen?We starten de sessie met toelichting op het recept en verkennen tijdens de bereiding van de maaltijd het historische en hedendaagse perspectief op het begrip ‘creativiteit’ om te komen tot een antwoord op de vraag wat we van dit alles mee kunnen nemen naar de toekomst.
Ga naar de ArtEZ Studium Generale Agenda om je direct in te schrijven voor dit workshopprogramma op vrijdag 1 december.
Schrijf je in voor vrijdag 1 december
WORKSHOPS
door Louwrien Wijers, Joanne Dijkman, Egon Hanfstingl
Ieder mens een kunstenaar, entrepreneur, kok, heler. Wat is de voeding en kennis die erbij hoort? Baserend op de tijdloze kennis van Ayurveda, Macrobiotiek, de Europese voeding tradities en de aller-allernieuwste wetenschappelijke inzichten werken wij samen aan een smakelijke maaltijd.
Tijdens het samen koken voeren kunstenaar/schrijver Louwrien Wijers, kunsthistorica en theoriedocent AKI en ArtEZ Joanne Dijkman met studenten + docenten van ArtEZ University of the Arts een gesprek dat gaat over het deconstrueren van het ‘instituut academie’ en het creëren van ‘ontmoetingsruimten’ voor ‘directe perceptie’ en ‘creativiteit’, als mogelijke vorm voor toekomstig kunstonderwijs, zoals Joseph Beuys dat deed met zijn Free International University.
Nadenkend over het Verruimde Kunstbegrip van Beuys, zijn Basisinkomen voor Iedereen, samen met Directe Democratie door Referendum en Creativiteit is ons Werkelijke Kapitaal, gaan we op zoek naar een nieuwe structuur voor ons onderwijssysteem. Kunnen de Free International University van Beuys en zijn concept van het Verruimde Kunstbegrip daar een voorbeeld voor zijn?
Everybody is an Artist Food
Interactief gesprek tussen Louwrien Wijers en Joanne Dijkman tijdens een kookworkshop van Egon Hanfstingldoor Louwrien Wijers, Joanne Dijkman, Egon Hanfstingl
Ieder mens een kunstenaar, entrepreneur, kok, heler. Wat is de voeding en kennis die erbij hoort? Baserend op de tijdloze kennis van Ayurveda, Macrobiotiek, de Europese voeding tradities en de aller-allernieuwste wetenschappelijke inzichten werken wij samen aan een smakelijke maaltijd.
Tijdens het samen koken voeren kunstenaar/schrijver Louwrien Wijers, kunsthistorica en theoriedocent AKI en ArtEZ Joanne Dijkman met studenten + docenten van ArtEZ University of the Arts een gesprek dat gaat over het deconstrueren van het ‘instituut academie’ en het creëren van ‘ontmoetingsruimten’ voor ‘directe perceptie’ en ‘creativiteit’, als mogelijke vorm voor toekomstig kunstonderwijs, zoals Joseph Beuys dat deed met zijn Free International University.
Nadenkend over het Verruimde Kunstbegrip van Beuys, zijn Basisinkomen voor Iedereen, samen met Directe Democratie door Referendum en Creativiteit is ons Werkelijke Kapitaal, gaan we op zoek naar een nieuwe structuur voor ons onderwijssysteem. Kunnen de Free International University van Beuys en zijn concept van het Verruimde Kunstbegrip daar een voorbeeld voor zijn?
Try Out
Marc Boumeester en Lucas VerweijIn opdracht van directeur Bob Verheyden (ArtEZ Art&Design Zwolle) zijn Lucas Verweij en Marc Boumeester betrokken bij een experimenteel ontwerp onderzoek onder de naam ‘Try Out’. In dit proces wordt een transformatie geschetst waarin sterke en zwakke punten van het huidige onderwijs tegen het licht worden gehouden. Het proces is een heroverweging van de kernkwaliteiten en faciliteert een ontwerpproces voor een nieuwe afdeling waarbij veel van de belanghebbenden bij de bestaande onderwijsinfrastructuur betrokken zijn.
De belangrijkste premisse achter dit project is dat het ‘creëren van creativiteit’ de boeiendste competentie is die kan worden onderwezen aan de kunst- en ontwerpacademie. Deze vaardigheid wordt momenteel voornamelijk gebruikt binnen. het artistieke proces, volgens een specifiek pad van esthetische en expressieve richtingaanwijzers. Hun idee is dat het vermogen om creativiteit te creëren van dringend en cruciaal belang is in veel disciplines en besluitvormingsgebieden die momenteel niet verbonden zijn met ontwerponderwijs. Daarom ontwerpen zij een nieuwe opleiding die specifiek in deze competentieontwikkeling faciliteert, met het maken als basis voor het begrijpen van processen, maar zonder dat dit noodzakelijkerwijs verbonden is aan de ontwikkeling van een eigen artistieke praktijk.
Creative Theory of (just about) Everything
Jeroen LuttersIn het werk van ArtEZ lector Jeroen Lutters is creativiteit een fundamenteel concept. Hij beschouwt het als een transformatieproces dat de hele natuur doordringt, van vormloosheid naar vorm en van chaos naar orde. Hij ziet creativiteit niet beperkt tot menselijk bewustzijn, maar als een universele energiestroom waar de mens op aangesloten kan zijn. In ontologisch, epistemologisch, maar ook in politiek opzicht biedt deze benadering van de werkelijkheid enorm veel nieuwe mogelijkheden m.b.t. de grote maatschappelijke vraagstukken waarmee we nu kampen zoals klimaatcrisis, sociale onrechtvaardigheid, vervreemding tussen de kunst en wetenschap, en de technologische wildgroei. Lutters pleit voor het begrip dat de mens deel uitmaakt van een creatief universum waarbij de kunst een belangrijke vorm van (zelf) actualisatie en realisatie vormt. Hij ziet hoger kunstonderwijs als een middel om de balans tussen destructieve en creatieve krachten te herstellen, waarbij de kunstacademie van de toekomst een cruciale rol speelt. De toekomstige academie, volgens Lutters, dient als een kritische en creatieve universiteit die traditionele leerparadigma's uitdaagt en ruimte biedt voor het ‘ontleren’ van traditionele vormen van leren en nieuwe vormen van leren, met als doel een 21e-eeuwse creatieve renaissance te ontketenen, geïnspireerd door zijn onderzoek aan de Universiteit van Californië naar een ‘creative theory of (just-about) everything’ (Valiz 2020).