ArtEZ Studium GeneralePublication
esy.58.05programmalijnfastefeedbackaus.webp

Assessments and Feedback


What kinds of forms of Assessments and Feedback will the Future art school have? What kind of students do we want to educate in the future and what do we test them on? And how to do that in a safe way for all involved?
 
Thursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038
&
Thursday afternoon 30 November
Time: 14:15-16:30
Location: Perron038


With:
Jesse van Oosten

Jesse van Oosten is a theory teacher at Fine Art and Design in Education (DBKV) at ArtEZ in Arnhem and is interested in the intimate and affective aspects of education. Focusing on the inter-relatedness of space, feeling and learning, she asks how education might look like when we understand the intimate as its core substance. Her workshops often include collective and intimate daily activities, such as sewing, eating, baking, singing or sleeping, for addressing topics such as embodied learning, feminist place-making and sensorial meaning-making. Recent projects include several reading groups, among which the Pillow Talk reading group at ArtEZ Studium Generale. Jesse recently graduated from the Master Education in Arts programme at the Piet Zwart Institute in Rotterdam, and before becoming involved with higher arts education she has been working for several contemporary art institutions as a curator and programme maker. She also studied Art History (MA) at Leiden University and Language and Culture Studies (BA) at Utrecht University. Jesse lives in Rotterdam.

Photo by Aad Hoogendoorn

(docent DBKV),
Anouk Mulders

Anouk Mulders (1977) heeft een bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving gedaan, waarna een studie Algemene Cultuurwetenschappen en een Master Fine Art volgde. Ze is werkzaam bij ArtEZ Arnhem (DBKV) en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (FA en FADE). Het liefst maakt ze onderwijs dat zich op zoveel mogelijk snijvlakken bevindt. Bevragen, het (be)kijken vanuit verschillende perspectieven en het op een speelse manier benaderen van theorie staan centraal in zowel haar beeldende werk als lessen. Waardoor ben je ergens? Deze tijd brengt een complexiteit met zich mee met betrekking tot tijd, plaats en werkelijkheden. Graag vestigt ze de aandacht op ogenschijnlijk onzichtbare zaken, het spoor van de dingen, de onderliggende processen, de ruis.

&
May Heek

May Heek (1984) In print en video-installaties benadrukt zij het belang van wat we ‘zien’ met de ogen van wat er onder de oppervlakte ligt. Zij heeft een Master Fine Art Media aan Slade School of Fine Art in London (UCL). Daarvoor studeerde zij af aan de bachelor Fine Arts ArtEZ in Arnhem en was ze een van de deelnemers van Photo Global, een eenjarig fotografie programma van de School of Visual Arts in New York. In 2017 verhuisde ze terug naar Nederland en richt zij zich op het initiëren van nieuwe systemen van kennisoverdracht en het stimuleren van menselijke reflexiviteit. Hoe kunnen we onze waarnemen blijven vernieuwen? May woont en werkt in Amsterdam. Naast haar eigen projecten adviseert zij voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Binnen het onderwijs staat zij voor een analytische blik en werkt ze samen met studenten en collega’s aan het verdiepen en verbreden van wat verbeelding kan inhouden. Tenslotte is May betrokken bij Moving Histories het interdisciplinaire programma van de artist educator opleidingen van Artez.

(docenten DBKV) en
ellis bartholomeus

Gedurende haar hele carrière is ellis bartholomeus geïntrigeerd geweest door de waarde van spelen. Ze studeerde in 1996 af aan de Design Academy als productontwerper en realiseerde zich dat ze, om het publiek een boodschap te laten bezitten, er interactie mee moesten hebben. Sindsdien ontwerpt ze spelen als een methode/instrument om zelfgemotiveerd leren te versterken en rijke sociale interactie mogelijk te maken. Vorig jaar rondde ze een onderzoek af naar oordelen en beoordelen in het kunstonderwijs.

Throughout her career, ellis bartholomeus has been intrigued with the value of play. She graduated from the Design Academy in 1996 as a product designer and realized that to have audiences own a message they needed to interact with it. Since then she has been designing play as a method/tool to amplify self-motivated learning and enable rich social interaction. Last year she finished a research on assessment.

Photo by Diana Oliveira

(alumna MA Education in Arts Piet Zwart).
 

Programme Assessments and Feedback

What models do we want to use and how can policy properly facilitate these ways of testing and feedback? In the program line Assessments and Feedback we explore these questions in workshops that also address the role of failure and not-knowing. And by playing a game in which the subject is illuminated from various perspectives: the student, the teacher, the exam committee, the director, O&K and the MR.

Go to the ArtEZ Studium Generale Agenda to register directly for Thursday morning or afternoon.

Register for Thursday morning

Register for Thursday afternoon
 
Toetsen en Feedback

Wat voor soort vormen van Toetsen en Feedback heeft de kunsthogeschool van de toekomst?

Wat voor studenten willen we opleiden in de toekomst en waar toetsen we ze op? En hoe doe je dat op een veilige manier voor alle betrokkenen? Welke modellen willen we gebruiken en hoe kan het beleid deze manieren van toetsen en feedback goed faciliteren? In de programmalijn Toetsen en Feedback onderzoeken we deze vragen in workshops waarin ook de rol van falen en niet-weten aan bod komt. En door middel van het spelen van een spel waarin het onderwerp wordt belicht vanuit diverse perspectieven: de student, de docent, de examencommissie, de directeur, O&K en de MR.


Donderdagochtend 30 November
Tijd: 11:00-13:00
Locatie: Perron038
&
Donderdagmiddag 30 November
Tijd: 14:15-16:30
Locatie: Perron038


Ga naar de ArtEZ Studium Generale Agenda om je direct in te schrijven voor donderdagochtend of donderdagmiddag.

Aanmelden donderdagochtend

Aanmelden donderdagmiddag

 
esy.58.portretjesse.webp

Jesse van Oosten

Jesse van Oosten is a theory teacher at Fine Art and Design in Education (DBKV) at ArtEZ in Arnhem and is interested in the intimate and affective aspects of education. Focusing on the inter-relatedness of space, feeling and learning, she asks how education might look like when we understand the intimate as its core substance. Her workshops often include collective and intimate daily activities, such as sewing, eating, baking, singing or sleeping, for addressing topics such as embodied learning, feminist place-making and sensorial meaning-making. Recent projects include several reading groups, among which the Pillow Talk reading group at ArtEZ Studium Generale. Jesse recently graduated from the Master Education in Arts programme at the Piet Zwart Institute in Rotterdam, and before becoming involved with higher arts education she has been working for several contemporary art institutions as a curator and programme maker. She also studied Art History (MA) at Leiden University and Language and Culture Studies (BA) at Utrecht University. Jesse lives in Rotterdam.

Photo by Aad Hoogendoorn

WORKSHOPS

A Choir of Sexy Mistakes
Participating in failure and assessment in the relational classroom
by
Jesse van Oosten

Jesse van Oosten is a theory teacher at Fine Art and Design in Education (DBKV) at ArtEZ in Arnhem and is interested in the intimate and affective aspects of education. Focusing on the inter-relatedness of space, feeling and learning, she asks how education might look like when we understand the intimate as its core substance. Her workshops often include collective and intimate daily activities, such as sewing, eating, baking, singing or sleeping, for addressing topics such as embodied learning, feminist place-making and sensorial meaning-making. Recent projects include several reading groups, among which the Pillow Talk reading group at ArtEZ Studium Generale. Jesse recently graduated from the Master Education in Arts programme at the Piet Zwart Institute in Rotterdam, and before becoming involved with higher arts education she has been working for several contemporary art institutions as a curator and programme maker. She also studied Art History (MA) at Leiden University and Language and Culture Studies (BA) at Utrecht University. Jesse lives in Rotterdam.

Photo by Aad Hoogendoorn

/ Workshop / Nederlands or English depending on participants


Thursday morning 30 November
Time: 11:00-13:00
Location: Perron038

You are invited to join A Choir of Sexy Mistakes where, through several collective activities such as singing karaoke and reading together, we will sift through the relationship between failure, learning and assessment. How would we assess a learning process, when in the art school of the future we understand learning as a transformation happening to all that are participating in the classroom instead of a change only happening inside the individual student? We will explore what is actually needed to feel safe enough to take risks and to be out-of-synch with the rhythms of traditional pedagogy, while also looking into the implications and limitations of current assessment practices for the emergence of a more horizontal teacher-student relationship. The context of the workshop lies within Jesse’s ongoing research into the intimate in education, that offers a framework for thinking about education as an affective encounter and that includes embodiment in the process of meaning-making.
 
esy.58.anouk2023.webp

Anouk Mulders

Anouk Mulders (1977) heeft een bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving gedaan, waarna een studie Algemene Cultuurwetenschappen en een Master Fine Art volgde. Ze is werkzaam bij ArtEZ Arnhem (DBKV) en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (FA en FADE). Het liefst maakt ze onderwijs dat zich op zoveel mogelijk snijvlakken bevindt. Bevragen, het (be)kijken vanuit verschillende perspectieven en het op een speelse manier benaderen van theorie staan centraal in zowel haar beeldende werk als lessen. Waardoor ben je ergens? Deze tijd brengt een complexiteit met zich mee met betrekking tot tijd, plaats en werkelijkheden. Graag vestigt ze de aandacht op ogenschijnlijk onzichtbare zaken, het spoor van de dingen, de onderliggende processen, de ruis.

esy.58.may2023.webp

May Heek

May Heek (1984) In print en video-installaties benadrukt zij het belang van wat we ‘zien’ met de ogen van wat er onder de oppervlakte ligt. Zij heeft een Master Fine Art Media aan Slade School of Fine Art in London (UCL). Daarvoor studeerde zij af aan de bachelor Fine Arts ArtEZ in Arnhem en was ze een van de deelnemers van Photo Global, een eenjarig fotografie programma van de School of Visual Arts in New York. In 2017 verhuisde ze terug naar Nederland en richt zij zich op het initiëren van nieuwe systemen van kennisoverdracht en het stimuleren van menselijke reflexiviteit. Hoe kunnen we onze waarnemen blijven vernieuwen? May woont en werkt in Amsterdam. Naast haar eigen projecten adviseert zij voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Binnen het onderwijs staat zij voor een analytische blik en werkt ze samen met studenten en collega’s aan het verdiepen en verbreden van wat verbeelding kan inhouden. Tenslotte is May betrokken bij Moving Histories het interdisciplinaire programma van de artist educator opleidingen van Artez.

Naar een onzekerheidsvaardige student
Hoe kunnen we de regie bij de student leggen?
by
Anouk Mulders

Anouk Mulders (1977) heeft een bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving gedaan, waarna een studie Algemene Cultuurwetenschappen en een Master Fine Art volgde. Ze is werkzaam bij ArtEZ Arnhem (DBKV) en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (FA en FADE). Het liefst maakt ze onderwijs dat zich op zoveel mogelijk snijvlakken bevindt. Bevragen, het (be)kijken vanuit verschillende perspectieven en het op een speelse manier benaderen van theorie staan centraal in zowel haar beeldende werk als lessen. Waardoor ben je ergens? Deze tijd brengt een complexiteit met zich mee met betrekking tot tijd, plaats en werkelijkheden. Graag vestigt ze de aandacht op ogenschijnlijk onzichtbare zaken, het spoor van de dingen, de onderliggende processen, de ruis.

 & May Heek / Workshop / Nederlands


Donderdagochtend 30 November
Tijd: 11:00-13:00
Locatie: Perron038

May en Anouk geven het beeldend onderzoeksprogramma ‘(UN)NAVIGATE’ bij DBKV. Het ‘UN’ in de naam van dit programma is in die zin alleszeggend. Alles dat we denken te weten, kennen en kunnen, wil dit programma opnieuw bevragen. De term ’Un-learning ‘vinden we belangrijk: als we iets kunnen leren, kunnen we het dan ook weer loslaten en wat levert dat op? De student heeft een jaar lang de tijd om te onderzoeken, en ‘Onzekerheidsvaardiger’ te worden, maar hoe verhoudt zich dat tot bijvoorbeeld Osiris? We nemen de deelnemers mee in het programma en laten jullie kennis maken met tools die we gebruiken om dit tegen te komen. Wees niet bang voor podium of het collectief.

Workshop voorbereiding voor deelnemers:
Neem iets mee waar je op dit moment aan werkt, een attribuut, ervaring, dat kan iets artistieks zijn, een probleem dat je probeert op te lossen, een programma dat je samenstelt of waar je vragen over wilt stellen. Tijdens de workshop zal deelnemers gevraagd worden om iets van hun werk te laten zien/horen/delen/proeven. Dit werk mag nog niet af zijn en max 5 minuten duren. Niet langer, korter kan wel. Deze deelnemers krijgen hier feedback op door een kennismaking Critical Response Process of DasArts.
 
esy.58.ellisportret.webp

ellis bartholomeus

Gedurende haar hele carrière is

ellis bartholomeus

Gedurende haar hele carrière is ellis bartholomeus geïntrigeerd geweest door de waarde van spelen. Ze studeerde in 1996 af aan de Design Academy als productontwerper en realiseerde zich dat ze, om het publiek een boodschap te laten bezitten, er interactie mee moesten hebben. Sindsdien ontwerpt ze spelen als een methode/instrument om zelfgemotiveerd leren te versterken en rijke sociale interactie mogelijk te maken. Vorig jaar rondde ze een onderzoek af naar oordelen en beoordelen in het kunstonderwijs.

Throughout her career, ellis bartholomeus has been intrigued with the value of play. She graduated from the Design Academy in 1996 as a product designer and realized that to have audiences own a message they needed to interact with it. Since then she has been designing play as a method/tool to amplify self-motivated learning and enable rich social interaction. Last year she finished a research on assessment.

Photo by Diana Oliveira

geïntrigeerd geweest door de waarde van spelen. Ze studeerde in 1996 af aan de Design Academy als productontwerper en realiseerde zich dat ze, om het publiek een boodschap te laten bezitten, er interactie mee moesten hebben. Sindsdien ontwerpt ze spelen als een methode/instrument om zelfgemotiveerd leren te versterken en rijke sociale interactie mogelijk te maken. Vorig jaar rondde ze een onderzoek af naar oordelen en beoordelen in het kunstonderwijs.

Throughout her career,
ellis bartholomeus

Gedurende haar hele carrière is ellis bartholomeus geïntrigeerd geweest door de waarde van spelen. Ze studeerde in 1996 af aan de Design Academy als productontwerper en realiseerde zich dat ze, om het publiek een boodschap te laten bezitten, er interactie mee moesten hebben. Sindsdien ontwerpt ze spelen als een methode/instrument om zelfgemotiveerd leren te versterken en rijke sociale interactie mogelijk te maken. Vorig jaar rondde ze een onderzoek af naar oordelen en beoordelen in het kunstonderwijs.

Throughout her career, ellis bartholomeus has been intrigued with the value of play. She graduated from the Design Academy in 1996 as a product designer and realized that to have audiences own a message they needed to interact with it. Since then she has been designing play as a method/tool to amplify self-motivated learning and enable rich social interaction. Last year she finished a research on assessment.

Photo by Diana Oliveira

has been intrigued with the value of play. She graduated from the Design Academy in 1996 as a product designer and realized that to have audiences own a message they needed to interact with it. Since then she has been designing play as a method/tool to amplify self-motivated learning and enable rich social interaction. Last year she finished a research on assessment.

Photo by Diana Oliveira

To assess or to be assessed in art education
by
ellis bartholomeus

Gedurende haar hele carrière is ellis bartholomeus geïntrigeerd geweest door de waarde van spelen. Ze studeerde in 1996 af aan de Design Academy als productontwerper en realiseerde zich dat ze, om het publiek een boodschap te laten bezitten, er interactie mee moesten hebben. Sindsdien ontwerpt ze spelen als een methode/instrument om zelfgemotiveerd leren te versterken en rijke sociale interactie mogelijk te maken. Vorig jaar rondde ze een onderzoek af naar oordelen en beoordelen in het kunstonderwijs.

Throughout her career, ellis bartholomeus has been intrigued with the value of play. She graduated from the Design Academy in 1996 as a product designer and realized that to have audiences own a message they needed to interact with it. Since then she has been designing play as a method/tool to amplify self-motivated learning and enable rich social interaction. Last year she finished a research on assessment.

Photo by Diana Oliveira

/ Active game / English + Nederlands


Thursday afternoon 30 November
Time: 14:15-16:30
Location: Perron038


Play the game developed by ellis to conclude her research in the Master Education in Arts at the Willem de Kooning Academy on assessment in Art Education: “Making space to get perspective by sharing perspectives: creating a playful tool for higher art education.” This research started by ellis being intrigued with the ambiguous role that assessment plays in art education. She asked herself: Why, when and how do we judge or are we being judged as one of the instruments in learning in/with art? She designed several prototypes and experiments to untangle the complexity at stake. This resulted in the development of a game, a playful dialogical tool, to facilitate a delicate conversation between all stakeholders involved in assessment, so that all those involved can feel heard in their need to perform. The result includes a manual to create your own game, matching the competencies, curriculum and educational program.