Fabulation as Artistic Research Method

Ways of Engaging with Multiple Others

Wednesday 11 December '24 Boekhandel Hijman Ongerijmd
11.00 - 17.00

taal: Nederlands, English
English below
Deze dag is georganiseerd voor iedereen binnen ArtEZ met interesse in fabulatie en artistiek onderzoek. Het programma is verbonden aan de Honours Lab-track Fabulation Lab en maakt deel uit van het ArtEZ-programma Doing (Artistic) Research Days 24/25.
Lezingen & Workshops: Fabulation as Artistic Research Method
Woensdag 11 december | 11.00-17.00
Boekhandel Hijman Ongerijmd Grote Oord 15, Arnhem
door: ArtEZ Lectoraat Theorie in de Kunsten


Hybride seminar

Middels een hybride seminar dat bestaat uit zowel lezingen als workshops, wil het ArtEZ Lectoraat Theorie in de Kunsten een gemeenschap vormen rondom het thema fabulatie. Tijdens het seminar zullen we gezamenlijk onderzoeken wat fabulatie kan betekenen in diverse kunstpraktijken en hoe het begrip zich verhoudt tot vergelijkbare noties zoals fictioning, mythevorming en storytelling.

Het ochtendprogramma begint met een lezing van Simon O'Sullivan (Professor Art Theory and Practice aan Goldsmiths) over fictioning en myth-work, gevolgd door een activiteit over de rol van fabulatie in de roman Onder Asfalt van auteur Maarten van der Graaff. In de middag vinden er praktische workshops plaats, geleid door artistiek onderzoeker Martine van Lubeek en auteur Odette van Heesbeen.

Fabulation as Artistic Research Method - Ways of Engaging with Multiple Others

In de afgelopen jaren heeft het begrip ‘fabulation’ steeds meer aandacht gekregen in diverse kunstpraktijken en artistiek onderzoek. Een belangrijke invloed op deze groeiende belangstelling is het recente werk van Donna Haraway, die in Staying with the Trouble 'speculatieve fabulation' introduceert als onderdeel van een bredere verzameling praktijken die zij ‘SF’ noemt. De oorsprong van het begrip fabulation gaat echter ook terug naar het werk van Gilles Deleuze, die op zijn beurt voortbouwt op ideeën van Henri Bergson.

Bij zowel Haraway als Deleuze wordt fabulation niet gepresenteerd als een strikt methodologisch kader, maar eerder als een manier om met de complexiteit van onze huidige wereld om te gaan; een manier van relateren en reflecteren via ‘fictioning’, die onze complexe verstrengeling met zowel menselijke als niet-menselijke anderen erkent. Als zodanig verwijst fabulatie naar transdisciplinaire manieren van verhalen vertellen en artistiek onderzoek doen die de conventionele grenzen tussen feit en fictie, realisme en fantasie overstijgen en traditionele categorieën en hiërarchieën (natuur-cultuur, mens-technologie) bevragen. Fabulatie is een manier om naar de toekomst te kijken, maar is geen naïeve utopie. In plaats daarvan roept fabulatie op tot een actieve betrokkenheid bij de complexiteiten van het heden—wat Haraway beschrijft als 'staying with the trouble'.

Middels een hybride seminar dat bestaat uit zowel lezingen als workshops, wil het ArtEZ Lectoraat Theorie in de Kunsten een gemeenschap vormen rondom het thema fabulatie. Tijdens het seminar zullen we gezamenlijk onderzoeken wat fabulatie kan betekenen in diverse kunstpraktijken en hoe het begrip zich verhoudt tot vergelijkbare noties zoals fictioning, mythevorming en storytelling.

Programma:

de tijden worden nog bekend gemaakt
lezing Simon O'Sullivan (Professor Art Theory and Practice aan Goldsmiths) over fictioning en myth-work
lezing Maarten van der Graaff (auteur) over de rol van fabulatie in de roman Onder Asfalt
workshop artistiek onderzoeker Martine van Lubeek
workshop auteur Odette van Heesbeen


This day is organised for anyone within ArtEZ with an interest in fabulation and artistic research. It is linked to the Honours Lab track Fabulation Lab and is part of the ArtEZ programme Doing (Artistic) Research Days 24/25.

Lectures & Workshops: Fabulation as Artistic Research Method
Wednesday 11 December | 11.00-17.00
Bookshop Hijman Ongerijmd Grote Oord 15, Arnhem
by ArtEZ Lectoraat Theory in the Arts


Fabulation

Through a hybrid seminar consisting of both lectures and workshops, the ArtEZ Professorship Theory in the Arts seeks to form a community centered around the theme of fabulation. During the seminar we will collectively inquire into the question of what fabulation can do in various art practices and how the concept relates to similar notions such as fictioning, myth-making, and storytelling.

The morning part of the program consists of a lecture by Simon O'Sullivan (Professor of Art Theory and Practice at Goldsmiths) on fictioning and myth-work, followed by an activity about how fabulation has played a role in the novel Onder Asfalt by author Maarten van der Graaff. In the afternoon, there will be practical workshops led by artistic researcher Martine van Lubeek and author Odette van Heesbeen.

Fabulation as Artistic Research Method - Ways of Engaging with Multiple Others

In recent years, the notion of fabulation has gained prominence in art practices, artistic research, and the environmental humanities. A major influence on this growing interest has been the recent work of Donna Haraway, who in Staying with the Trouble presents 'speculative fabulation' as part of a broader set of practices she calls ‘SF.’ However, the notion of fabulation can also be traced back to the work of Gilles Deleuze, who in turn builds upon ideas of Henri Bergson.

With both Haraway and Deleuze, fabulation is not presented as a strict set of methodological guidelines, but rather as a mode of engaging with the complexities of our current world; a mode of relating and reflecting through fictioning, that is committed to recognizing our complex entanglements with multiple others, both human and nonhuman. Fabulation offers a way to engage in modes of trandisciplinary storytelling and critical exploration that transcend conventional boundaries between fact and fiction, realism and fantasy, and questions traditional categorizations and hierarchies, such as those between nature and culture, the human and the technological. Importantly, fabulation looks toward the future, but it is not a naive vision of utopia. Instead, it calls for an active engagement with the complexities of the present—what Haraway refers to as 'staying with the trouble'.

subscribe