Revolutie, een tricky business

Op de Documenta 14, locatie Neue Neue Galerie viel Irena Haiduk op met haar modeshow van vormeloze Oostblokkleding. De schoenen van haar label Yugoexport gingen als warme broodjes over de toonbank. Dit ondanks of dankzij het koopcontract dat bepaalt dat de sleehakken alleen tijdens het werk gedragen mogen worden. Een ander anachronisme was het verbod op het maken van opnames. Bezoekers die gewend waren om alles met hun smartphone of fototoestel vast te leggen, kregen van de mannequins de spreekwoordelijke tik op de vingers.

Bij een deur verzamelden zich mensen en ik sloot mij aan zonder te weten wat mij te wachten stond. Ik was de laatste van de 25 personen die naar binnen mochten. We konden plaatsnemen op ligstoelen en de ruimte werd verduisterd. Zo maakte ik kennis met een geluidswerk van Irena Haiduk. Seductive Exacting Realism was een interview met één van de oprichters van CANVAS, Srđa Popović. Hij is een voormalig lid van Otpor!, de beweging van jongeren die dictator Milošević ten val wisten te brengen en hun revolutionaire knowhow naar Georgië, Oekraïne en de Arabische wereld exporteerden.

Eén van de vragen die Irena Haiduk in haar werk opwerpt: zijn deze geweldloze revoluties niet een kolfje naar de hand van de neoliberalen (dictatuur omverwerpen = nieuwe afzetmarkt + nieuwe goedkope arbeidskrachten)? Fijntjes laat Irena Haiduk weten dat het onderzoek dat Srđa Popović aan de universiteit van Harvard verricht door het bedrijfsleven wordt gesponsord…

CANVAS heeft een handboek voor het maken van een revolutie en een syllabus voor studenten:
handboek: http://canvasopedia.org/wp-content/uploads/2015/08/50-Crucial-Points-web.pdf
syllabus: http://canvasopedia.org/wp-content/uploads/2015/08/CANVAS-Core-Curriculum_EN.pdf

Nieuwste artikelen