
Keukens en sleutels
Het gebouw van de kunstacademie - aflevering 1
podcast by Catelijne de Muijnck and Dennis Gaens – 13 mei 2025topic: Future Art School
Wat voor soort gebouwen en leerruimten heeft het kunstonderwijs van de toekomst nodig? De huidige sociale, politieke en ecologische realiteiten vragen niet alleen om een aanscherping of bijstelling van opvattingen over kunst en kunstonderwijs maar ook om een heroriëntatie op de gebouwen en fysieke ruimte waarin dat kunstonderwijs plaatsvindt.
Deze serie leidt je in drie afleveringen door een aantal bestaande gebouwen van kunsthogeschool ArtEZ in Arnhem aan de hand van huidige gebruikers. Zij vertellen over hun beleving van de gebouwen en de ruimtes zoals ze nu zijn en gebruikt worden en formuleren hun wensen voor de toekomst.
Deze serie leidt je in drie afleveringen door een aantal bestaande gebouwen van kunsthogeschool ArtEZ in Arnhem aan de hand van huidige gebruikers. Zij vertellen over hun beleving van de gebouwen en de ruimtes zoals ze nu zijn en gebruikt worden en formuleren hun wensen voor de toekomst.
Keukens en sleutels - Aflevering 1
In deze eerste aflevering gaan we in op welke ervaringen nieuwe ruimtes mogelijk moeten maken voor studenten, docenten en andere gebruikers. Hoe kunnen ruimtes in lijn gebracht worden met de nieuwste pedagogische inzichten? Wat kunnen wij kunnen leren van wat er al is en gebeurt binnen de muren van de academie en welke aanpassingen kunnen op dit moment al gedaan worden binnen de bestaande gebouwen?
Het gebouw van de kunstacademie - Keukens en sleutels

Links en referenties
Programma Future Art School; (Un)learning Practices en Learning Spaces voor het gelijknamige programmaonderdeel.
Emily King, Lu Liang, Key and Kitchen. the Essentials of a Post-Graduate Design Education, Werkplaats Typografie 2010.
The End of Art Education as We Know It - Kunstkritikk
Pascal Gielen en Paul De Bruyne, Teaching Art in the Neoliberal Realm: Realism Versus Cynicism (Valiz, Amsterdam 2011)
Emily King, Lu Liang, Key and Kitchen. the Essentials of a Post-Graduate Design Education, Werkplaats Typografie 2010.
The End of Art Education as We Know It - Kunstkritikk
Pascal Gielen en Paul De Bruyne, Teaching Art in the Neoliberal Realm: Realism Versus Cynicism (Valiz, Amsterdam 2011)
Radio ArtEZ
Deze serie werd samengesteld door Catelijne de Muijnck en Dennis Gaens in opdracht van ArtEZ studium generale. Met veel dank aan de geïnterviewden: So-Yeon Kim (Werkplaats Typografie), Karin Rooyakkers (Critical Fashion Practices), Amber van den Heuvel (The Hub). Het geluid in de serie is afkomstig van Oscar van Leest (alumnus Interaction Design ArtEZ).
related content
podcast – 12 mei 2025
Grijze ruimtes
Het gebouw van de kunstacademie - aflevering 2
In deze tweede aflevering wandelen we verder door de gebouwen naar ArtEZ op zoek naar ruimtes die weliswaar binnen de bestaande architectuur gelokaliseerd zijn maar die zich laten omschrijven als ‘grey spaces’- oningevulde ruimtes - en ‘shared spaces’ - ruimtes waarin gedeeld kan worden - en het belang daarvan voor het onderwijs.
podcast – 11 mei 2025
De trappen, de muren en planten
Het gebouw van de kunstacademie - aflevering 3
In deze derde en laatste aflevering willen we het idee van welzijn tijdens onze tocht door de gebouwen van ArtEZ nog scherper onder de loep nemen aan de hand van ideeën over diversiteit, inclusie en sociale veiligheid; onderwerpen die maatschappelijk hoog op de agenda staan, en dus ook bij ArtEZ. Om tenslotte nog wat wenken en mogelijkheden te bespreken die gaan over de inrichting en het gebruik van klaslokalen.
news – 31 mei 2023
Conferentie Future Art School; (Un)learning Practices
Aankondiging & Open Call
publication Els Cornelis – 12 okt. 2023
Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts
Interviews over de toekomst van de kunsthogeschool
refered to from:
podcast – 11 mei 2025
De trappen, de muren en planten
Het gebouw van de kunstacademie - aflevering 3
podcast – 12 mei 2025