Conferentie Future Art Schoolpublicationessaypodcastinterviewvideoblognewsonline coursespeopleAPRIA

Our guests and partners


The Studium Generale programme is established in collaboration with students and teachers at ArtEZ and many other artists and researchers. Here you can find an overview of all our guests and partners.

Wouter Engelbart

people
Wouter Engelbart is oprichter van Platform DIS dat via beeldende kunstpraktijken ecologische vraagstukken verkent. Platform DIS brengt kunstenaars en wetenschappers bijeen, die – gedurende enkele maanden – concepten en materialen uitwisselen over een ecologisch aandachtsgebied, zoals wieren of bodemleven. Sociaal-artistiek onderzoek vormt de kern van dit proces. Aandacht voor een vraagstuk en incubatietijd leiden tot rust en enthousiasme, positieve twijfel en meerstemmigheid bij betrokkenen. Via artistieke events worden nieuw verworven inzichten in velerlei vormen en op diverse locaties gedeeld.

Wouter behaalde een BFA in 1999 aan de Academie voor Beeldende Vorming Tilburg. In 2014 behaalde hij aldaar tevens een eerstegraads docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving. Daarnaast studeerde Wouter in 2000 af aan de PABO in Tilburg en gaf enige jaren les in het basisonderwijs. In 2004 behaalde hij de master Urban Education aan de Hogeschool Rotterdam. Zijn didactische, pedagogische alsook kunst-educatieve ervaringen en opleidingen komen samen in het bevragen van wat sociaal geëngageerde beeldende kunstpraktijken in deze tijd kunnen betekenen. Daarbij richt Wouter zich op zowel de relatie tussen leef- en systeemwereld als op ecologie.

In zijn huidige praktijk onderzoekt Wouter de wijze waarop artistiek onderzoek in samenwerking er uit kan zien. Daarbij tekent en schrijft Wouter over het ‘zelf’, of beter: wat het zelf zou kunnen zijn. Hij was hoofd van de Docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Zwolle in de periode tussen 2013 en 2019. Vanaf 2019 werkt Wouter als kunst-educator aan ArtEZ, waarin hij zich bezighoudt met sociaal-artistieke en educatieve praktijken en als artistieke infrastructeur voor Platform DIS.

Voor meer informatie zie: www.platformdis.nl