publicationessaypodcastinterviewvideoblognewsonline coursespeopleAPRIA

Dennis Gaens - interview

interview

Dennis Gaens is docent bij ArtEZ Arnhem (Creative Writing) en is daarnaast podcastmaker. Dennis is de stuwende kracht achter de podcast Radio ArtEZ. Samen met ArtEZ Studium Generale zette hij deze in 2019 op en inmiddels heeft hij vele afleveringen gemaakt waarin studenten, medewerkers en vooral heel veel makers aan het woord komen over uiteenlopende onderwerpen.

Hoog tijd om eens met Dennis in gesprek te gaan over de podcast.

Kun je wat vertellen over hoe en waarom je bent begonnen met het maken van podcasts?

Ik ben rond 2013 begonnen met het opnemen van literaire avonden. Ik luisterde al veel podcasts in die tijd en trad zelf veel op als dichter. Ik dacht: waarom niet een literair tijdschrift maar dan in audio? En met veel oefenen en Podcasting for Dummies was daar in 2014 Ondercast, mijn eerste podcast. Daarna ging het allemaal redelijk vanzelf, zo voelt het toch. Omdat ik minder optrad, ging ik meer mensen in mijn thuisstudio opnemen en kon ik er ook geluidsontwerp bij maken. Toen werd ik gevraagd om geluidsontwerp bij een VPRO-productie te doen, documentaires te maken, etc. Het was een hoop bluffen en uitvogelen hoe ik moest doen wat ik had toegezegd te kunnen.

Wat is Radio ArtEZ voor podcastkanaal?

Ik denk dat ‘eclectisch inhoudelijk' een goede omschrijving is. Het aanbod op dat kanaal is breed, maar het draait uiteindelijk allemaal om de kunsten. Vaak worden die wel in een breder, maatschappelijk perspectief gesteld. Ik vind het interessant en ook goed dat er geen format is en dat het toegankelijk is voor veel verschillende makers van verschillende niveau's. Dat maakt het namelijk ook verrassend en nooit vermoeiend.

Welke podcasts op Radio ArtEZ vind je het best gelukt en waarom?

Ligt er een beetje aan in welke stemming ik ben. het meest uitdagend zijn de uitvoerig geproduceerde stukken zoals Sounding Places, Listening Places en Mijn lichaam en de elektriciteitsmast. Maar soms wil ik (vooral als luisteraar) ook verdwijnen in een langer interview, zoals die aflevering met Dagmar Bosma. De beste afleveringen zijn denk ik die die de kracht van het medium echt gebruiken, die echt audio zijn en niet ook een geschreven tekst of een video hadden kunnen zijn. Als radiomaker zit je in het hoofd van je publiek, en meer nog dan bij literatuur is de relatie heel direct. Je moet die ruimte en die intimiteit gebruiken. Dat kan wat mij betreft in allebei die vormen.

In veel podcasts van Radio ArtEZ werk je samen met anderen. Maar je hebt zelf ook enkele podcasts gemaakt. Kun je daar wat over vertellen? Wat was de urgentie van het thema bijvoorbeeld, wat vond je belangrijk om over te brengen, en wat betekent deze podcast voor jou als maker en docent?

Binnen Radio ArtEZ is mijn meest recente eigen serie Teaching Art geweest, over het kunstonderwijs. Dat was voor mij echt een manier om eens stil te staan bij wat ik na tien jaar lesgeven op een kunstacademie geleerd heb. En ook vooral: waar we op moeten letten? Kunstonderwijs is precair op zoveel verschillende manieren en ik denk dat we ons daar als docenten bewust van moeten zijn. Door de serie te maken, met collega docenten in gesprek te gaan, heb ik ook weer nieuwe dingen geleerd. Mijn curriculum en methode zijn weer veranderd na het maken van die serie.

Waar heb je zin in om nog meer op in te zetten bij Radio ArtEZ voor de toekomst?

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe vormen in audio en daar wil ik ook binnen Radio ArtEZ mee door. Met Mijn lichaam en de elektriciteitsmast presenteerden we (denk ik) voor het eerst een essay dat echt naar audio vertaald is, vooral in het geluidsontwerp. Ik zou die vorm nog wel verder willen onderzoeken. Daarnaast maak ik graag collages, dus een audiocollage mag er ook weer aankomen wat mij betreft.