JUN
wed

03

Poetic Climate Justice & Indigenous Futurism

Mister Motley X ArtEZ studium generale: online lunch events

online eventWednesday 22 April '20

www.youtube.com/watch?v=owTgDMLxmGs(archive)

Host: Catelijne de Muijnck
Nederlands gesproken
gratis toegang, wel graag aanmelden via onderstaand formulier

Dit online event is op woensdag 22 april om 12.00 uur te volgen via: www.youtube.com/watch?v=owTgDMLxmGs

Mister Motley en ArtEZ studium generale presenteren drie online lunch events over de rol van activisme in de kunst vanuit de hoop op een betere toekomst. In deze serie kijken we naar de overtuiging dat we door activisme en kunst zelf invloed op de tijd die komen gaat kunnen uitoefenen. Tegelijkertijd willen we daarbij de dagelijkse realiteit van Covid-19 en de daarbij horende hectiek, problemen en onzekerheden niet uit het oog verliezen. We starten de online lunch event serie op woensdag 22 april met filmmaker and climate justice activist Chihiro Geuzebroek en spreken met haar over het verband tussen de klimaatbeweging, racisme en de rechten van Inheemse volken. En over de kracht van protestliederen en science fiction om dingen te veranderen.


Stuur je gedachten, onderwerpen en vragen voor Chihiro aan ons per mail vóór 20 april: studiumgenerale@artez.nl, maar je kunt natuurlijk ook gebruik maken van de chat tijdens het live event op 22 april om je input te leveren. 

Chihiro Geuzebroek werkt aan het herstellen van en het op een ander manier vertellen over onze relatie met de aarde en met elkaar. Ze doet dat in films, dekoloniaal klimaatactivisme, het voeren van campagnes, spoken word performances, songwriting en door er over te spreken in het openbaar. Haar onderwerpen gaan meestal over de wederopbouw van Inheemse naties en klimaatrechtvaardigheid. Ze is regisseur-producent van de speelfilm Radical Friends, voormalig campagneleider van de politieke partij BIJ1 en medeoprichter van Climate Liberation Bloc. Momenteel werkt ze aan een scenario voor een science fiction film die beschrijft hoe in de VS de eerste Inheemse president aan de macht komt. Ook schreef ze recent het themalied voor de Shell Must Fall-campagne. De videoclip wordt gelanceerd in maart 2020.

Geuzebroek is een Boliviaans-Nederlandse vrouw wiens toegang tot de Inheemse wortels van Quechua werd verbroken toen zij opgroeide in Amsterdam. Al sinds de basisschool denkt ze na over kolonialisme en imperialisme en is ze geïnteresseerd in dekoloniaal activisme en vredesbewegingen.

Over haar film Radical Friends zegt ze: "It spurred from a desire to connect the dots between decolonial struggle and climate politics and personal experiences of feeling alienated in the world I lived in. My ambition was to share an activist coming of age story that didn’t result in death like ‘Motorcycle diaries’ or ‘Into the wild’. I wanted the radical honesty of a personal story like the animation film ‘Persepolis’. I wanted the personal transformation connected with friendship building like the documentary ‘Shut up and sing’. I wanted to see Quechua people on a big screen. I didn’t want to be didactic but showed lived everyday activism. I wanted something that no Dutch broadcast would finance. So I self financed and found people who invested a lot in kind and services."

De film Radical Friends ging in première in Bolivia op het Human Rights Film-festival, waar hij in 2014 de Bolivian feature jury award won. Hij werd tevens geselecteerd voor festivals in Colombia, Uruguy, Canada, Tsjechië en beleefde zijn Nederlandse première in World Cinema Amsterdam. Geuzebroek organiseerde verder twee dekoloniale poëzieshows; één in Perdu en één in Pakhuis de Zwijger (2020).

Ter voorbereiding

1: Bekijk de film Radical Friends
2: Lees het artikel ‘Wanneer land de basis vormt van betekenis, is groei een gekke obsessie’
3: Lees pagina 1-6 van All Our Relations - native struggles for land and Life van Winona Laduke.
Dit boek is uit 1999. Winona Laduke is tweemaal kandidaat geweest voor de presidentsverkiezingen in de VS met Ralph Nader voor De Groenen. Ze is auteur van 9 boeken en programmadirecteur van Honor the Earth.
4: Optioneel: bekijk onderstaande protestliederen:
Prolific The Rapper x A Tribe Called Red - Black Snakes
Supaman - Miracle feat. Maimouna Youssef
QdeHUrL1FEM
C9-VTggwePA

Mogelijke discussie punten

Hoe verschillen Inheemse protest songs van Westerse protest songs in de klimaatbeweging
In de film Radical Friends zijn er verschillende songs te horen die koloniale politiek uitdagen. Versterkt de montage de muziek of de muziek het verhaal?
Hoe verhoudt Shell Must Fall zich tot de verschillende soorten protest songs en vanuit welke levensbeschouwing is de tekst gearticuleerd?

English

Chihiro Geuzebroek works to restore and restory our relationship with earth and each other. She does so in the capacity of film, decolonial climate justice activism, campaigning, public speaking, songwriting and spoken word. Subjects tend to orbit around rebuilding native nations and climate justice. She is Director Producer of the feature film Radical Friends, former campaign manager of the political party BIJ1 and co-founder of Climate Liberation Bloc. She is currently working on an Indigenous futurist screenplay situated in the US when the first Indigenous president comes to power. Recently she wrote the theme song for the Shell Must Fall campaign. The video clip will be launched in march 2020. She has also produced two decolonial poetry shows; one in Perdu and one in Pakhuis de Zwijger (2020).

Geuzebroek is a Bolivian-Dutch woman whose access to Quechua Indigenous roots were severed growing up in Amsterdam. She has been interested in decolonial activism and peacemaking since she was in primary school.

About the film Radical Friends she says: "It spurred from a desire to connect the dots between decolonial struggle and climate politics and personal experiences of feeling alienated in the world I lived in. My ambition was to share an activist coming of age story that didn’t result in death like ‘Motorcycle diaries’ or ‘Into the wild’. I wanted the radical honesty of a personal story like the animation film ‘Persepolis’. I wanted the personal transformation connected with friendship building like the documentary ‘Shut up and sing’. I wanted to see Quechua people on a big screen. I didn’t want to be didactic but showed lived everyday activism. I wanted something that no Dutch broadcast would finance. So I self financed and found people who invested a lot in kind and services."

The film premiered in Bolivia at the Human Rights Film festival where it won best Bolivian feature jury award in 2014. It was also selected for festivals in Colombia, Uruguy, Canada, Czech Republic and had its Dutch premiere at World Cinema Amsterdam.