Online event: Prototyping Futures & (Non) Human Capital
The Architecture of Education in an Age of Climate Change
Thursday 12 December '24 online via Zoom
15.00 - 16.30
taal: Nederlands (or English depending on participants)
English below
Deze expertmeeting is onderdeel van de Doing (Artistic) Research Days 24/25. Met dit programma laten we de diversiteit van onderzoek binnen ArtEZ zien. Het toont projecten van onderzoekers, studenten, docenten, lectoraten, APRIA, ArtEZ Library Arnhem en Studium Generale in samenwerking met (inter)nationale makers en onderzoekers. De bijeenkomst wordt georganiseerd door het lectoraat Art Education as Critical Tactics en is gericht op het vormgeven van een levende architectuur voor (No) University.
Host: Jolijn Valk, architect-directeur van de Amsterdamse architectenbureau Urban Echoes
Deze expertmeeting is onderdeel van de Doing (Artistic) Research Days 24/25. Met dit programma laten we de diversiteit van onderzoek binnen ArtEZ zien. Het toont projecten van onderzoekers, studenten, docenten, lectoraten, APRIA, ArtEZ Library Arnhem en Studium Generale in samenwerking met (inter)nationale makers en onderzoekers. De bijeenkomst wordt georganiseerd door het lectoraat Art Education as Critical Tactics en is gericht op het vormgeven van een levende architectuur voor (No) University.
Host: Jolijn Valk, architect-directeur van de Amsterdamse architectenbureau Urban Echoes
The Architecture of Education in an Age of Climate Change
We beginnen ons te beseffen dat we enkel kunnen blijven bestaan als we gaan onderhandelen met de natuur. We zijn onderdeel van de natuur en staan er niet boven als mens. We hebben dus een nieuw verhaal nodig, waarin we samenwerken en onderhandelen met de natuur. Een verhaal over symbiose, niet statisch maar veerkrachtig.
Het onderwijs van de toekomst gaat over het opleiden in de benodigde skills binnen deze veranderende rol van de mens en gaat over een plek waar studenten en docenten samen oefenen en verbeeldingskracht inzetten in de zoektocht naar nieuwe vormen van samenleven met en tussen natuur en elkaar. De architectuur van het toekomstige onderwijs is, in een tijd van klimaatverandering, anders dan die we tot nu toe kennen. Architectuur is in staat om ons de wereld van nu en toekomst te tonen en bezit het vermogen het alledaagse bestaan te bezielen en te veranderen. De ontmoeting tussen ons lichaam en een bouwwerk betreft in feite de ontmoeting tussen het ik en de wereld.
Het onderwijs van de toekomst gaat over het opleiden in de benodigde skills binnen deze veranderende rol van de mens en gaat over een plek waar studenten en docenten samen oefenen en verbeeldingskracht inzetten in de zoektocht naar nieuwe vormen van samenleven met en tussen natuur en elkaar. De architectuur van het toekomstige onderwijs is, in een tijd van klimaatverandering, anders dan die we tot nu toe kennen. Architectuur is in staat om ons de wereld van nu en toekomst te tonen en bezit het vermogen het alledaagse bestaan te bezielen en te veranderen. De ontmoeting tussen ons lichaam en een bouwwerk betreft in feite de ontmoeting tussen het ik en de wereld.
“Maquettes als experimenten in levende architectuur. Hoe maak je een nieuw verhaal en wereld van nog niet bestaande structuren en materialen, en wat is de verbeeldingskracht van maquettes daarin.”
Jolijn ValkMaquettes als verbeelding
Hoe zouden vorm, materiaal en ruimte van de toekomstige onderwijsruimte zich kunnen manifesteren als we samenwerken en onderhandelen met de natuur? Moeten we dan bijvoorbeeld de verhoudingen binnen en buitenruimte heroverwegen? Werken met levende organismes en materie is werken met tijdelijkheid en onzekerheid. In dit artistieke onderzoek naar een ontwerp voor (No) University is de methode het verhaal.
Maquettes helpen architecten en kunstenaars in het ontwerpen en creëren van een nieuw verhaal. Maquettes zijn en heel krachtig middel in verbeelding van een nieuw verhaal of een nieuwe wereld. Een ontwerp kan dus de losstaande feiten (‘matters of fact’) naar gedeelde zorg (‘matters of concern’) brengen.
De Urban Echoes-studio in de DAR DAYS is ingericht om de verbeelding en de gesprekken op gang brengen en gaan specifiek over de rol van maquettes als middel in verbeeldingskracht in het vertellen van een nieuw verhaal.
Maquettes helpen architecten en kunstenaars in het ontwerpen en creëren van een nieuw verhaal. Maquettes zijn en heel krachtig middel in verbeelding van een nieuw verhaal of een nieuwe wereld. Een ontwerp kan dus de losstaande feiten (‘matters of fact’) naar gedeelde zorg (‘matters of concern’) brengen.
De Urban Echoes-studio in de DAR DAYS is ingericht om de verbeelding en de gesprekken op gang brengen en gaan specifiek over de rol van maquettes als middel in verbeeldingskracht in het vertellen van een nieuw verhaal.
12 december 2024
15.00 - 16.30 uur
Online via Zoom
Dit is de Zoomlink: artez-nl.zoom.us/j/91316050673?pwd=pnE00fMiPFBDGSKae1AxlwkJzygRv5.1
Schrijf je in via onderstaand formulier.
Op 9 januari 2025 van 15.00 - 17.00 uur zal er ook live een bijeenkomst plaatsvinden (de locatie wordt later nog bekend gemaakt). Via deze link kun je je daar alvast voor opgeven.
Meer informatie over (No) University
15.00 - 16.30 uur
Online via Zoom
Dit is de Zoomlink: artez-nl.zoom.us/j/91316050673?pwd=pnE00fMiPFBDGSKae1AxlwkJzygRv5.1
Schrijf je in via onderstaand formulier.
Op 9 januari 2025 van 15.00 - 17.00 uur zal er ook live een bijeenkomst plaatsvinden (de locatie wordt later nog bekend gemaakt). Via deze link kun je je daar alvast voor opgeven.
Meer informatie over (No) University
Online event: Prototyping Futures & (Non) Human Capital The Architecture of Education in an Age of Climate Change
This expert meeting is part of the Doing (Artistic) Research Days 24/25. With this programme, we showcase the diversity of research within ArtEZ. It shows projects by researchers, students, lecturers, professorships, APRIA, ArtEZ Library Arnhem and Studium Generale in collaboration with (inter)national makers and researchers. It is organised by the professorship Art Education as Critical Tactics and focuses on shaping a living architecture for (No) University.
Host: Jolijn Valk, architect-director of the Amsterdam-based architecture studio Urban Echoes
Host: Jolijn Valk, architect-director of the Amsterdam-based architecture studio Urban Echoes
The Architecture of Education in an Age of Climate Change
We are beginning to realise that we can only continue to exist if we start negotiating with nature. Humans are part of nature and not above it. We need a new story in which we cooperate and negotiate with nature. A story of symbiosis, not static but resilient.
The education of the future is about training in the skills needed within this changing role of humans, and is about a place where students and teachers practice and use imagination together in the search for new forms of living together with and between nature and each other. The architecture of future education, in a time of climate change, is different from the one we have known so far. Architecture is capable of showing us the world of now and the future and possesses the ability to animate and change everyday existence. The encounter between our body and a structure actually concerns the encounter between the self and the world.
The education of the future is about training in the skills needed within this changing role of humans, and is about a place where students and teachers practice and use imagination together in the search for new forms of living together with and between nature and each other. The architecture of future education, in a time of climate change, is different from the one we have known so far. Architecture is capable of showing us the world of now and the future and possesses the ability to animate and change everyday existence. The encounter between our body and a structure actually concerns the encounter between the self and the world.
"Maquettes as experiments in living architecture. How to create a new story and world out of not yet existing structures and materials, and what is the meaning of imagination of maquettes in this."
Jolijn ValkMaquettes as imagination
How might form, material and space of the future educational space manifest as we collaborate and negotiate with nature? Should we then reconsider, for example, the relationships between indoor and outdoor space? To work with living organisms and matter is to work with temporality and uncertainty. In this artistic investigation into a design for (No) University, the method is the story.
Maquettes help architects and artists in designing and creating a new story. Maquettes are a very powerful tool in imagining a new story or world. A design can take the disconnected facts (‘matters of fact’) to shared concern (‘matters of concern’).
The Urban Echoes studio in the DAR DAYS is set up to spark imagination and conversation and specifically address the role of maquettes as a tool in imagination in telling a new story.
Maquettes help architects and artists in designing and creating a new story. Maquettes are a very powerful tool in imagining a new story or world. A design can take the disconnected facts (‘matters of fact’) to shared concern (‘matters of concern’).
The Urban Echoes studio in the DAR DAYS is set up to spark imagination and conversation and specifically address the role of maquettes as a tool in imagination in telling a new story.
12 Dec 2024
15:00 - 16:30 hours
Online via zoom
This is the Zoom Link: artez-nl.zoom.us/j/91316050673?pwd=pnE00fMiPFBDGSKae1AxlwkJzygRv5.1
Register by using the form below
A live event (location to be announced later) will also take place on 9 January 2025, 15:00 - 17:00 hrs. Via this link you can sign up for that in advance.
More information (No) University
15:00 - 16:30 hours
Online via zoom
This is the Zoom Link: artez-nl.zoom.us/j/91316050673?pwd=pnE00fMiPFBDGSKae1AxlwkJzygRv5.1
Register by using the form below
A live event (location to be announced later) will also take place on 9 January 2025, 15:00 - 17:00 hrs. Via this link you can sign up for that in advance.
More information (No) University