SEX & the Sexual Politics of the Gaze

Afternoon programme

15 March 2018

14.00 – 16.30

With: Emily Witt (keynote) (EN) and Mister Motley’s Kunstenaarscafé (NL) (artist talkshow)

(No more places for this programme part available, go to ‘inschrijven’ for the waiting list)

(Note: there will be a live streaming of this programme on facebook)

A Clean Well-Lighted Space: The Visual Presentation of Sexual Identity

Keynote lecture and Q&A with Emily Witt

How do we deal with sex and relations, and what kind of developments are ahead of us? Ask Emily!

Emily Witt (American sociologist and author) researched the future of sex for five years. She writes about it in her book  Future Sex.

Content lecture:
In the early 1990s, when the first internet dating sites appeared on the World Wide Web, entrepreneurs discovered broad differences in what kinds of graphic design would attract users of different genders and sexual orientations. To attract women, in particular, dating sites used a strategy of white backgrounds, and friendly logos. They banned sexually explicit photographs and erased all hints of open sexuality, even though these were sites where people were coming to find sexual partners. This marketing strategy came to be known as creating a “clean, well-lighted space,” where women could feel comfortable looking for dates online. This lecture will explore the lessons and limitations of this visual strategy, and what it reveals about the stories we tell ourselves.

Mister Motley’s kunstenaarscafé

Het online kunstmagazine Mister Motley gaat op deze middag met kunstenaars in gesprek over de relatie tussen seks en spiritualiteit in de beeldende kunst.

Hoe kom je eigenlijk tot een erotisch geladen werk? Welke rol speelt de spirituele staat van zijn van de kunstenaar op het moment van maken? Welke sfeer in je atelier is daar voor nodig en hoe vind je je plek met deze kunst in een land waar mensen vaker door de regen fietsen dan aan seks lijken te doen?

Seksualiteit heeft in de beeldende kunst altijd een grote rol gespeeld. Het verschil tussen de beeldende kunst en de mainstream beeldcultuur op het gebied van seksualiteit zit in de afwezigheid van commercie. Het naakte lichaam in de kunst wordt (meestal) niet ingezet voor meer kijkcijfers, geld of aandacht, maar omdat de kunstenaar gelooft in de kracht van erotiek. Omdat de kunst, seks kwetsbaar, heet, intiem, onhandig en experimenteel maakt.

Daarnaast zou je kunnen stellen dat seks een relatie heeft met spiritualiteit. De mens raakt in extase, moet zich enigszins uit zijn aardse lichaam kunnen ontstijgen wil het een hoogtepunt bereiken en het rationele denken wordt op die intieme momenten even losgelaten. Een kunstenaar vertelde ooit dat het maken van een kunstwerk lijkt op het hebben van seks als er gekeken wordt naar deze mentale staat van zijn. Seksualiteit in de beeldende kunst lijkt daarom niet alleen over de uiterlijke kenmerken van seks te gaan, maar ook vaak over deze spirituele ondertoon. Over dat wat je niet ziet aan seks, maar wat je voelt.

Het online kunstmagazine Mister Motley nodigt kunstenaars uit die allen in hun werk een relatie leggen met erotiek. En dan geen kunstenaars die enkel graag blote vrouwen portretteren, maar kunstenaars die seksualiteit, erotiek, naakte lichamen en de relatie met spiritualiteit willen begrijpen, ondergaan en uitdiepen. Kunstenaars die middels het experiment onze aannames over seks verbreden en grenzen doen laten vervagen.  Door het op deze middag te hebben over de totstandkoming van deze kunstwerken, wordt het publiek meegenomen in de betekenis en waarde van seksualiteit in de beeldende kunst. Opdat het een hete middag mag worden.

Met o.a Koes Staassen, Fleur Hulleman.

Locatie

Rozet
Kortestraat 16, Arnhem